Geplaatst op: 19-11-2024
Auteur: Iris Kerst
Inholland

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. In het gebouw heeft ook het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam haar basis. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

Dit gebouw, dat sinds 2021 verschillende bedrijven huisvest, zal uiteindelijk door Heijmans worden getransformeerd tot een woontoren. Tot die tijd blijft het een creatieve ontmoetingsplek, met onder andere het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, een initiatief van Hogeschool Inholland. Dit lab doet al vijf jaar onderzoek naar de transformatie van het gebied en hoe bewoners hierbij betrokken kunnen worden..

Op de locatie van het voormalige kantoor van ABN AMRO op het Zuidplein 54 komt een woongebouw met huur- en koopappartementen, vooral gericht op studenten en starters. Naar verwachting start de realisatie medio 2026. Totdat het pand wordt gesloopt, blijft het kunstwerk een kleurrijke aanwinst voor het gebied. 

Participatie

Tijdens een participatiemiddag en -avond georganiseerd door Heijmans, heeft Naomi King drie schetsen gepresenteerd waaruit buurtbewoners konden kiezen. Hieruit is het kleurrijke ontwerp Mi Lobi Zuid gekozen. Dit ontwerp, dat de gezichten van de mensen uit Zuid toont, symboliseert de liefde en betrokkenheid die zij voor hun wijk voelen. Inmiddels hebben al meer dan 120 passanten meegeholpen aan het schilderen van het pand.

StreetArtRotterdam

Urban Leisure & Tourism Lab

Het project begon als een afstudeerproject van Joris Sauerbier, mogelijk gemaakt door financiering van de Rabobank. In opdracht van het Urban Leisure & Tourism Lab deed hij onderzoek naar het verbeteren van het veiligheidsgevoel, met name voor vrouwen rondom Zuidplein. Dit leidde tot het concept Kleur op Zuid, dat kleur, groen en verlichting inzet om de openbare ruimte aantrekkelijker en veiliger te maken.

Het project laat zien hoe kunst en stedelijke ontwikkeling samen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving. Het wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Inholland, Rabobank en Heijmans. Volg de voortgang via het Instagram-account @hartvanzuidrotterdam010 om op de hoogte te blijven van het proces.

Link: https://www.tourismlabrotterdam.nl
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gebiedsontwikkeling, Zuid-Holland, Rotterdam, bewoners, bewonersparticipatie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.