Geplaatst op: 19-11-2024
Auteur: Iris Kerst
Inholland

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel

Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. In het gebouw heeft ook het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam haar basis. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

Dit gebouw, dat sinds 2021 verschillende bedrijven huisvest, zal uiteindelijk door Heijmans worden getransformeerd tot een woontoren. Tot die tijd blijft het een creatieve ontmoetingsplek, met onder andere het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, een initiatief van Hogeschool Inholland. Dit lab doet al vijf jaar onderzoek naar de transformatie van het gebied en hoe bewoners hierbij betrokken kunnen worden..

Op de locatie van het voormalige kantoor van ABN AMRO op het Zuidplein 54 komt een woongebouw met huur- en koopappartementen, vooral gericht op studenten en starters. Naar verwachting start de realisatie medio 2026. Totdat het pand wordt gesloopt, blijft het kunstwerk een kleurrijke aanwinst voor het gebied. 

Participatie

Tijdens een participatiemiddag en -avond georganiseerd door Heijmans, heeft Naomi King drie schetsen gepresenteerd waaruit buurtbewoners konden kiezen. Hieruit is het kleurrijke ontwerp Mi Lobi Zuid gekozen. Dit ontwerp, dat de gezichten van de mensen uit Zuid toont, symboliseert de liefde en betrokkenheid die zij voor hun wijk voelen. Inmiddels hebben al meer dan 120 passanten meegeholpen aan het schilderen van het pand.

StreetArtRotterdam

Urban Leisure & Tourism Lab

Het project begon als een afstudeerproject van Joris Sauerbier, mogelijk gemaakt door financiering van de Rabobank. In opdracht van het Urban Leisure & Tourism Lab deed hij onderzoek naar het verbeteren van het veiligheidsgevoel, met name voor vrouwen rondom Zuidplein. Dit leidde tot het concept Kleur op Zuid, dat kleur, groen en verlichting inzet om de openbare ruimte aantrekkelijker en veiliger te maken.

Het project laat zien hoe kunst en stedelijke ontwikkeling samen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving. Het wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Inholland, Rabobank en Heijmans. Volg de voortgang via het Instagram-account @hartvanzuidrotterdam010 om op de hoogte te blijven van het proces.

Link: https://www.tourismlabrotterdam.nl
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, gebiedsontwikkeling, Zuid-Holland, Rotterdam, bewoners, bewonersparticipatie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.