Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Jaap Ploeger

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten

Onderzoek Proeftuin nieuw publiek - Ontmoetingsplaatsen kunnen culturele hotspots worden

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten
Jongeren weten heel goed wat ze op cultureel gebied zouden willen zien en horen, alleen vertaalt zich dat nog niet altijd naar de programmering door culturele instellingen. Volgens Johan Kolsteeg, universitair docent kunstwetenschappen en bestuurslid van de Kunstraad Groningen wordt er nog te vaak voor en níet met de jeugd gedacht.

Uit zijn onderzoek blijkt dat jongeren vooral gehoord willen worden en graag meedenken bij wat er te zien is in een theater, de bibliotheek of poppodium. Op die manier stimuleer je de democratisering van cultuur en betrek je jongeren bij het creëren van een passend cultuuraanbod.

Betekenis aan het leven geven

‘Cultuur is een manier om betekenis te geven aan het leven, zeker ook voor jongeren. Maar het zijn meestal volwassenen die bepalen wat de jeugd zou moeten zien of beleven. Vaak met de beste intenties, hoor. Het is ook belangrijk dat jongeren in aanraking komen met de canon van onze cultuur. Dat zijn bijvoorbeeld onze musea, (klassieke) muziek en andere culturele uitingen. Maar de jeugd creëert ook een eigen cultuur om betekenis aan hun leven te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan de gamecultuur, rap en hiphop en de creativiteit die loskomt bij het maken filmpjes of foto’s voor Instagram en Tiktok.’

Hangplekken als culturele broedplaatsen

‘Belangrijk in het culturele leven van een jongere is een plek om samen te komen, waar ze feitelijk gewoon kunnen hangen. Uit mijn onderzoek bleek dat jongeren het wel zagen zitten als een theater met een paar faciliteiten een mooie plek zou bieden waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Theaters en bibliotheken zouden dan de functie van jeugdhonk overnemen, en programmeurs kunnen tegelijk luisteren wat er leeft in de doelgroep en daarop inspelen. >>> lees verder
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: jongeren, onderzoek, cultuur, locatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.