Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Jaap Ploeger

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten

Onderzoek Proeftuin nieuw publiek - Ontmoetingsplaatsen kunnen culturele hotspots worden

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten
Jongeren weten heel goed wat ze op cultureel gebied zouden willen zien en horen, alleen vertaalt zich dat nog niet altijd naar de programmering door culturele instellingen. Volgens Johan Kolsteeg, universitair docent kunstwetenschappen en bestuurslid van de Kunstraad Groningen wordt er nog te vaak voor en níet met de jeugd gedacht.

Uit zijn onderzoek blijkt dat jongeren vooral gehoord willen worden en graag meedenken bij wat er te zien is in een theater, de bibliotheek of poppodium. Op die manier stimuleer je de democratisering van cultuur en betrek je jongeren bij het creëren van een passend cultuuraanbod.

Betekenis aan het leven geven

‘Cultuur is een manier om betekenis te geven aan het leven, zeker ook voor jongeren. Maar het zijn meestal volwassenen die bepalen wat de jeugd zou moeten zien of beleven. Vaak met de beste intenties, hoor. Het is ook belangrijk dat jongeren in aanraking komen met de canon van onze cultuur. Dat zijn bijvoorbeeld onze musea, (klassieke) muziek en andere culturele uitingen. Maar de jeugd creëert ook een eigen cultuur om betekenis aan hun leven te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan de gamecultuur, rap en hiphop en de creativiteit die loskomt bij het maken filmpjes of foto’s voor Instagram en Tiktok.’

Hangplekken als culturele broedplaatsen

‘Belangrijk in het culturele leven van een jongere is een plek om samen te komen, waar ze feitelijk gewoon kunnen hangen. Uit mijn onderzoek bleek dat jongeren het wel zagen zitten als een theater met een paar faciliteiten een mooie plek zou bieden waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Theaters en bibliotheken zouden dan de functie van jeugdhonk overnemen, en programmeurs kunnen tegelijk luisteren wat er leeft in de doelgroep en daarop inspelen. >>> lees verder
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: jongeren, onderzoek, cultuur, locatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.