Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Jaap Ploeger

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten

Onderzoek Proeftuin nieuw publiek - Ontmoetingsplaatsen kunnen culturele hotspots worden

Geef jongeren locatie om elkaar te ontmoeten
Jongeren weten heel goed wat ze op cultureel gebied zouden willen zien en horen, alleen vertaalt zich dat nog niet altijd naar de programmering door culturele instellingen. Volgens Johan Kolsteeg, universitair docent kunstwetenschappen en bestuurslid van de Kunstraad Groningen wordt er nog te vaak voor en níet met de jeugd gedacht.

Uit zijn onderzoek blijkt dat jongeren vooral gehoord willen worden en graag meedenken bij wat er te zien is in een theater, de bibliotheek of poppodium. Op die manier stimuleer je de democratisering van cultuur en betrek je jongeren bij het creëren van een passend cultuuraanbod.

Betekenis aan het leven geven

‘Cultuur is een manier om betekenis te geven aan het leven, zeker ook voor jongeren. Maar het zijn meestal volwassenen die bepalen wat de jeugd zou moeten zien of beleven. Vaak met de beste intenties, hoor. Het is ook belangrijk dat jongeren in aanraking komen met de canon van onze cultuur. Dat zijn bijvoorbeeld onze musea, (klassieke) muziek en andere culturele uitingen. Maar de jeugd creëert ook een eigen cultuur om betekenis aan hun leven te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan de gamecultuur, rap en hiphop en de creativiteit die loskomt bij het maken filmpjes of foto’s voor Instagram en Tiktok.’

Hangplekken als culturele broedplaatsen

‘Belangrijk in het culturele leven van een jongere is een plek om samen te komen, waar ze feitelijk gewoon kunnen hangen. Uit mijn onderzoek bleek dat jongeren het wel zagen zitten als een theater met een paar faciliteiten een mooie plek zou bieden waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Theaters en bibliotheken zouden dan de functie van jeugdhonk overnemen, en programmeurs kunnen tegelijk luisteren wat er leeft in de doelgroep en daarop inspelen. >>> lees verder
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: jongeren, onderzoek, cultuur, locatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
15/04/25
Exclusief voor leden
Unseen verhuist naar NDSM
Voor de editie van september 2025 verhuist kunstbeurs Unseen naar een nieuwe locatie: de NDSM Loods....
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.