Geplaatst op: 26-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2024-5

Wat is de impact van toerisme?

NBTC vernieuwt Impactmonitor Toerisme en actualiseert verwachting verblijfstoerisme

Wat is de impact van toerisme?
Entree Impactmonitor Toerisme

NBTC introduceert de vernieuwde Impactmonitor Toerisme. Dit interactieve dashboard geeft inzicht in de impact van toerisme op de bestemming Nederland. Centraal staan drie dimensies van impact: economisch, sociaal-maatschappelijk en ecologisch. Rond diezelfde tijd bracht NBTC een geactualiseerde voorspelling voor het Nederlands verblijfstoerisme voor 2024 uit. We spreken met Eelco Snip (Insights Expert bij NBTC) die samen met zijn collega’s van Intel & Insights dit dashboard heeft doorontwikkeld en de verwachting heeft geactualiseerd.

Impactmonitor Toerisme

Binnen de branche kennen we dit dashboard vooral als de Staat van de Bestemming Nederland. Eelco legt uit waarom is gekozen voor een naamsverandering: "De nieuwe naam maakt duidelijk waar het dashboard over gaat en dekt de lading beter. De Staat van de Bestemming Nederland is ontstaan vanuit Perspectief 2030, toen het denken over toerisme verschoof van puur een economische bijdrage van toerisme naar een bijdrage aan de brede welvaart van Nederland. Het gaat naast de economische impact ook om sociaal-maatschappelijke en ecologische impact. Je hebt het dan over een toerisme-impact-monitor. Daarom heet het dashboard nu de Impactmonitor Toerisme.”

Gebruikers die de Staat van de Bestemming Nederland nog op het netvlies hebben, zullen de nieuwe Impactmonitor Toerisme niet meer herkennen. Eelco: "De entree is volledig vernieuwd, die herken je niet meer. In plaats van direct de data te tonen, presenteren we eerst drie thema’s. We nemen de bezoeker vervolgens mee in de vragen waarop het dashboard antwoord geeft, zoals: Welke impact hebben we het over? Wat staat er in het dashboard? Wat heb ik er als bezoeker aan? Daarnaast is heel veel data geactualiseerd en hebben we veel nieuwe inzichten toegevoegd. Zo hebben we in het thema ecologisch de CO2-uitstoot van inkomende bezoekers meegenomen. We hebben ook, waar het kan, bijvoorbeeld iets meer aan benchmarking gedaan. Hoe staat Nederland ervoor in vergelijking met andere landen? Goed nieuws is dat we veel data realtime blijven actualiseren. Zo worden cijfers over gasten en overnachtingen vanuit het CBS via een API-connectie maandelijks automatisch geactualiseerd.”

Voorbeeld dashboard ecologische impact

Voorbeeld dashboard ecologische impact

Eelco heeft een duidelijk beeld van de gebruikers van het dashboard: "Het dashboard is gericht op zowel beleidsmakers bij overheden en DMO’s/CMO’s, maar het kan ook voor bijvoorbeeld ondernemers relevant zijn. Het is eigenlijk interessant voor iedereen die dicht op actuele trends en ontwikkelingen wil zitten.” Een veelgestelde vraag bij dashboards is: wat doe je met al die inzichten? Eelco geeft daar een duidelijk antwoord op: "Bij het ontwikkelen van een toeristische attractie of een beleidsplan wil je ook het grotere plaatje zien. Wat is mijn referentie? Wat is mijn context? Wat gebeurt er in de markt en wat zijn de ontwikkelingen rondom bestemming Nederland? Dat biedt een breed kader. Met behulp van filters in het dashboard kun je vervolgens dieper ingaan op bijvoorbeeld data op provinciaal of regionaal niveau, waar dat beschikbaar is.”

Voorbeeld dashboard regionale impact van toerisme

Voorbeeld dashboard regionale impact van toerisme

Gebruikers van het dashboard zullen na hun bezoek ongetwijfeld wensen voor meer data hebben. Wat staat er nog op de planning? Eelco: ”Aan de ene kant is ‘less is more’, daar geloof ik in. Maar er is zeker ruimte voor verdere uitbreiding. De drie impactniveaus zijn ontzettend brede onderwerpen en daar is nog veel meer aan toe te voegen. Ik denk dat de grootste winst zit in een verdere regionalisering van de cijfers. Bijvoorbeeld rond toeristische druk, die vindt niet nationaal plaats maar is juist heel lokaal. Het dashboard kan met specifiekere data hierover betere inzichten opleveren. Ook is op dit moment de economische impact van toerisme alleen op nationaal niveau beschikbaar, maar provincies en regio’s willen dat ook graag voor hun eigen bestemming weten. Er is nog genoeg te ontwikkelen aan de Impactmonitor Toerisme.”

Bezoek het dashboard op:
https://impactmonitortoerisme.nbtc.nl

Forecast Nederlandse verblijfstoerisme 2024 geactualiseerd

We verleggen in het gesprek met Eelco de focus naar de geactualiseerde voorspelling voor het Nederlands verblijfstoerisme voor 2024. In zes vragen loodsen we u door deze forecast.

Op dit moment zijn de cijfers van de eerste acht maanden van 2024 van het CBS uit de Statistiek Logiesaccommodaties bekend. Op welke cijfers en inzichten is de nieuwe voorspelling gebaseerd?
"Dit is eigenlijk de tweede prognose, het is de actualisatie van de prognose die NBTC begin dit jaar heeft uitgebracht. We baseren ons voor iedere prognose op meerdere bronnen. We beginnen met een analyse van de historische cijfers van het CBS uit de Statistiek Logiesaccommodaties. Zo zien we dat groei vanuit sommige herkomstmarkten weer terugkeert naar de gemiddelden van vóór de pandemie. Dat is de basis en er zijn allerlei aanvullende bronnen die een rol spelen. We voeren altijd gesprekken met onze Market & Insights Managers in het buitenland om te kijken wat er op dit moment lokaal speelt. Ook gebruiken we voorspellingen en inzichten van toonaangevende instanties zoals UN Tourism, Tourism Economics, ETC, OECD en IATA. Hetzelfde geldt voor onze Vakantiesentiment Monitor, waarin we de reisintenties meten van inwoners uit herkomstlanden die belangrijk zijn voor het Nederlandse toerisme. Daarnaast kijken we naar macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen in de wereld en per land. Zo ontstaat een soort van spinnenweb met allerlei ontwikkelingen die uiteindelijk leiden tot één prognosecijfer per herkomstland. Deze cijfers vormen samen de voorspelling voor het binnenlands en inkomend verblijfstoerisme in heel Nederland.”.”

Wat zijn de verwachtingen voor het binnenlands verblijfstoerisme?
"We zien dat het binnenlands verblijfstoerisme toch weer vrij snel opveert na een periode van krimp in 2023. Dit jaar is de verwachte groei 3,0%. Wat ik ook opvallend vond is dat we in Perspectief 2030 voorspelden dat er in 2030 bijna 31 miljoen Nederlanders in eigen land vakantie zouden vieren. Met 29,9 miljoen verwachte binnenlandse verblijfsgasten in 2024 zitten we daar nu al dichtbij. Het imago van vakanties in eigen land is in die zin sterk verbeterd.”

Hoe ontwikkelt het inkomend verblijfstoerisme zich?
"We zien dat de groei van internationale bezoekers over vrijwel de hele linie afzwakt. Wereldwijde onrust, zoals de huidige conflicten en oorlogen, maakt verre reizen minder aantrekkelijk. Voor 2024 verwachten we een groei van 3,6%, na de sterke groei van 22,4% in 2023. Toch zullen we in 2024 wel bijna een miljoen meer verblijfstoeristen ontvangen dan voor de coronapandemie.”

Een ruime meerderheid van de buitenlandse verblijfstoeristen komt uit onze buurlanden, Duitsland en België. Hoe ontwikkelt het verblijfstoerisme uit deze landen zich?
"Verblijven uit Duitsland en België, die samen 57% van alle internationale gasten vertegenwoordigen, groeien in 2024 wat gematigder. In deze geactualiseerde verwachting wordt rekening gehouden met een toename van respectievelijk 2,5% en 5%. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat het Middellandse Zeegebied en zon-zekere bestemmingen erg in trek zijn, ook voor de herfstperiode. Ook de natte lente en sombere eerste helft van de zomer hebben deze trend mogelijk versterkt. Wat ook een rol speelde, is het EK voetbal in Duitsland. Hierdoor stelden Duitse bezoekers hun reisplannen langer uit. Overigens steeg in augustus het aantal Duitse en Belgische bezoekers sterk, met veel zonnig weer in deze maanden. Voor de rest van het jaar verwachten we niet dat deze groei zich voortzet. Opvallend is wel de bovengemiddelde groei van Duitse gasten op huisjesterreinen, met 12%.”

Waarom nemen de cijfers uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten af?
"Vanuit zowel het Verenigd Koninkrijk als de Verenigde Staten verwachten we een daling van 2% in het aantal verblijfsgasten dat naar Nederland reist. Voor de VS speelt het verkiezingsjaar een rol, dat doet altijd wat met reisgedrag. Ook zie je dat Amerikanen meer voor Mediterrane bestemmingen kiezen. Voor het VK zien we dat de gemiddelde hotelprijs in Amsterdam een belangrijke rol speelt. Tussen maart en juni steeg de hotelprijs sterk en dat zien we direct terug in een daling van het aantal gasten uit het VK. Britten zijn prijsgevoelig en zoeken naar pakketdeals, waarbij ze vaak meer waarde voor hun geld kunnen halen. Ook de verminderde vluchtcapaciteit tussen het VK en Nederland heeft één op één invloed op het aantal Britse verblijfsgasten. Zowel de Amerikaanse als de Britse aantallen zitten nog niet op het niveau van voor de coronapandemie.”

China groeit daarentegen wel hard. Wat zien jullie op die markt?
"Aanvankelijk lag de focus vanuit China op binnenlandse reizen en korte afstandsreizen binnen Azië, maar nu zijn er geen belemmeringen meer voor intercontinentaal reizen: de vraag en de vluchtcapaciteit stijgt. Dit verklaart de verwachte groei van 40%, al is dit nog steeds op een lage basis waardoor we nog wel een eindje verwijderd zijn van het niveau van voor de coronapandemie.”

Meer informatie op: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/cijfers-statistieken/verwachting-verblijfstoerisme-2024-1

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, recreatie, horeca, verblijfsrecreatie, impact, voorspelling, lda

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...