Geplaatst op: 27-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2024-5

Change agents voor een toekomstbestendig toerisme

Nieuw Opleidingsprofiel Tourism Management:

Change agents voor een toekomstbestendig toerisme

De Nederlandse hogescholen hebben in nauwe samenwerking met het werkveld een nieuw opleidingsprofiel voor de opleiding Tourism Management ontwikkeld. Dit nieuwe profiel sluit naadloos aan bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en de toekomstige rol die toerismeprofessionals zullen spelen in de transformatie van de toeristische sector.

Een heel ander speelveld

We leven in een snel veranderende maatschappij die onder druk staat door ingrijpende geopolitieke, sociale en economische veranderingen. Wereldwijd en nationaal staan we voor grote demografische en sociaal-culturele uitdagingen. Naast welvaart in economische zin ligt de focus steeds meer op welzijn en welbevinden, waarbij jongere generaties duidelijk andere keuzes maken.

De opleiding Tourism Management onderscheidt zich door een breed perspectief op toekomstige reisbestemmingen, met een focus op brede welvaart door toerisme en duurzame toeristische mobiliteit. Van studenten wordt verwacht dat zij na afstuderen binnen deze uitdagingen kunnen functioneren en de change makers zijn in het netwerk waarin toeristische bedrijven opereren.

Namens de sector kijkt de voorzitter van Gastvrij Nederland, Riemer Rijpkema, uit naar de samenwerking met docenten en studenten: "De brede gastvrijheidssector heeft behoefte aan talent dat opgeleid is om een bijdrage te leveren aan de duurzame transformatie van het toerisme. Dit betekent dat het ontwikkelen van social, green en digital skills van groot belang is voor studenten in de opleiding Tourism Management. Door de ontwikkeling van deze skills en de ervaring in de praktijk ligt er een mooi perspectief voor studenten om een bijdrage te leveren aan de transformatie waarvoor de sector staat. De sector omarmt deze initiatieven en doet dit dus ook graag met dit landelijk opleidingsprofiel.”

Grote transformatie in de toeristische sector

Hoewel toerisme een grote en groeiende economische waarde vertegenwoordigt, zijn de uitdagingen niet minder groot. De sector staat voor een grote transformatie waarbij het zowel economisch als sociaal-maatschappelijk een belangrijke bijdrage moet leveren aan de samenleving en de brede welvaart. De toeristische sector moet tegelijkertijd inspelen op klimaatverandering, voortdurende digitalisering en nieuwe manieren van werken. Al deze ontwikkelingen vragen om integraal beleid, intensieve samenwerking en nieuwe bedrijfsmodellen.

De professional van de toekomst

Het brede pakket aan maatschappelijke, sociale en domeinspecifieke veranderingen heeft invloed op de opleiding van toerismeprofessionals. De opleidingen Tourism Management (TM) zien het als hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om studenten zo op te leiden dat zij niet alleen kunnen functioneren in een continu veranderende omgeving en maatschappij, maar ook waardevol kunnen bijdragen aan de transformatie. De TM-professional is vooral een changemaker die innovatief en conceptueel kan denken. Door een sterk adaptief vermogen kan deze professional na het afstuderen zich aanpassen aan een nieuwe omgeving en is in staat verschillende partijen met elkaar te verbinden.

Volop opleidings- en baankansen

Tourism Management wordt in Nederland aangeboden bij Inholland University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool, Saxion, TIO, HZ University of Applied Sciences en Breda University of Applied Sciences. Ruim 3.000 studenten volgen momenteel de opleiding Tourism Management die zowel in het Nederlands als het Engels wordt aangeboden.

De opleiding Tourism Management biedt afgestudeerden de mogelijkheid om op strategisch en tactisch niveau te werken bij overheden, bedrijven en organisaties in zowel binnenlands als buitenlands en uitgaand toerisme. Daarnaast zijn er ook volop mogelijkheden voor de Tourism Management professional in de recreatie-, cultuur- en evenementensector, in rollen variërend van dienstverlening en commercie tot creativiteit en beleid.

Streven naar meervoudige waardecreatie

Studenten van de opleiding Tourism Management leren om meervoudige waardecreatie na te streven vanuit economisch, ecologisch en sociaal belang (people, planet, profit en purpose). Hierbij moeten zij rekening houden met de impact van het toerisme op bewoners (kwaliteit van leven), bezoekers (kwaliteit van ervaren) en werknemers en bedrijven binnen het gastvrijheidsdomein (kwaliteit van werk). De TM-professional draagt bij aan de ontwikkeling van alternatieve verdienmodellen en waardesystemen die de maatschappelijke waarde van het toerisme bevorderen. De opleidingen Tourism Management leiden hun studenten op tot allround Tourism Management professionals op het gebied van:

  • Onderwijs (gelijke kansen, vormgeven, faciliteren en stimuleren);
  • Klimaat en milieu (klimaat, energietransitie en circulaire economie);
  • Economie (waardecreatie, waardesystemen en innovatie);
  • Digitalisering en technologische ontwikkeling;
  • Sociale aspecten (inclusiviteit, kwaliteit van leven).

Binnen de opleiding is er veel aandacht voor digitalisering en technologische ontwikkelingen. Studenten leren digitaal te denken en ontwikkelen eigen digitale vaardigheden. Dat betekent niet dat zij digitale specialisten worden maar wel over voldoende kennis beschikken om ontwikkelingen op waarde te schatten, kansen zien, en specialisten kunnen aansturen.

Regeneratieve bestemmingen

Studenten leren tijdens de opleiding Tourism Management verder te kijken dan alleen economisch welzijn. De TM-professional heeft kennis van meervoudige waardecreatie en ethiek en weet dit toe te passen. Deze professional is uitgerust met kennis van de mogelijkheden op het gebied van duurzame toeristische mobiliteit. Binnen de opleiding is er aandacht voor het ontwikkelen van regeneratieve (reis)bestemmingen. Studenten leren met een regeneratieve mindset te kijken naar toerisme dat verder gaat dan duurzaamheid. Dat richt zich niet alleen op het minimaliseren van de negatieve impact van toerisme, maar ook op het actief verbeteren en herstellen van de natuurlijke, sociale en economische omgeving van de bezochte bestemmingen. Toerisme is bovenal een internationale sector, waarbij interactie met een diversiteit aan culturen en internationale stakeholders een cruciale rol speelt.

Zij worden als vanzelf internationaal opgeleid in inclusief en intercultureel denken.

21st century skills en specifieke kerntaken

De Tourism Management professional is een zogenaamde T-shaped professional. Dit betekent dat afgestudeerden beschikken over specialistische kennis en vaardigheden, maar ook over brede en domeinoverstijgende capaciteiten. Dit waarborgt het denken en werken vanuit cross-overs. Die brede vaardigheden van de Tourism Management professional komen samen in 21st century skills met vijf overkoepelende generieke vaardigheden:

  • Digital skills;
  • Sustainable skills;
  • Social /cultural skills;
  • Resilience skills;
  • Research skills.

Naast de vijf generieke vaardigheden hanteren de opleidingen vier specifieke kerntaken voor de Tourism Management professional:

Initiëren en creëren: Hierbij ligt de focus op de ontwikkeling van een product, dienst, beleid of bestemming vanuit het perspectief van meervoudige waardecreatie.

Vermarkten en adviseren: Deze vaardigheid gaat over het vermarkten van een product, dienst of bestemming en beleidsadvisering.

Realiseren en implementeren: Met de focus op de inrichting van de organisatiestructuren en processen en de benodigde besluitvorming om de realisatie en implementatie van een product, dienst, beleid of bestemming mogelijk te maken.

Managen en ondernemen: Een competentie die zeker ontwikkeld wordt, is ondernemerschap en de aansturing van mensen die onderdeel zijn van organisatiestructuren en processen in algemene zin met als doel de realisatie en implementatie van een product, dienst, beleid of bestemming mogelijk te maken.

Rollen van de TM-professional

Een afgestudeerde TM-professional kan in bedrijven en organisaties diverse rollen vervullen. Te denken valt aan de ontwikkelaar van innovatieve concepten, de begeleider van transformaties, de netwerker die mensen en organisaties samenbrengt, de manager en leider die processen en werknemers aanstuurt en de change agent die transformaties ondersteunt en begeleidt. &

Meer informatie

Voor meer informatie over het Landelijk Opleidingsprofiel Tourism Management 2024 verwijzen wij u graag naar
https://www.vereniginghogescholen.nl/profielenbank/b-tourism-management.

Trefwoorden: opleidingen, onderwijs, toerisme, tourism management, opleidingsprofielen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...