De week van Bert Smit - Ginder
Bert Smit
Bert Smit maakte in de zomer de overstap van Breda University of Applied Sciences en CELTH naar R&T Adviesburo Ginder in Den Bosch. Hij neem ons mee in de dynamische wereld van advies en onderzoek.
Maandag
De week begint met een korte vergadering waarbij alle adviseurs Vrijetijdseconomie elkaar bijpraten over lopende projecten en deadlines. We beginnen aan de eindsprint van projecten die eind 2024 opgeleverd moeten worden. Tegelijkertijd worden offertes geschreven voor projecten die we in januari hopen te starten. Na de vergadering spreek ik met een paar collega’s het nieuwe raamwerk ‘Brede Welvaart & toerisme en recreatie’ door, dat we implementeren in verschillende projecten. Daarna bereid ik een oefening voor om customer journeys en persona’s te ontwikkelen voor centrum- en winkelgebieden. De dag eindigt met een positief telefoontje van Toerisme Vlaanderen. Ze kiezen voor onze vernieuwende aanpak om toekomstscenario’s te ontwikkelen voor natuurbeleving en waterrecreatie.
Dinsdag
Ginder is gevraagd een gezamenlijke koers uit te stippelen voor West Brabant West als toeristische bestemming. Voor dit project mag ik in de geologie, historie en cultuur van de betrokken gemeenten duiken om te zien welke verhalen zich lenen om de regio beter op de kaart te zetten. Collega’s Ronald en Bennie brengen tegelijkertijd de huidige dag- en verblijfsrecreatie in kaart. Collega Linde rond ondertussen de trendanalyse af, terwijl werkstudent Max erfgoed, natuurgebieden, geologie en de wandel- en fietsroutes op een digitale kaart zet. Samen schetsen deze gegevens een beeld van potentie van de regio waaraan we vrijdag verder werken.
Woensdag
Voor mijn gevoel zijn de komende dagen, de eerste dagen dat ik helemaal toetreed tot de wereld van de adviseurs. De dag begint met een groepsinterview met ambtenaren van de gemeente Oldambt (Groningen). Vanuit verschillende disciplines (o.a. economie, natuur, evenementen en cultuur) ramen we de (potentiële) bijdrage van recreatie en toerisme aan lokale brede welvaart met het nieuwe raamwerk. We hebben het over de lokale levensverwachting, kwaliteit van leven, ondernemerschap,vrijwilligerswerk, erfgoed en nog veel meer. Daarna naar Lichtenvoorde (Achterhoek) waar ik een oude bekende ontmoet die al jaren voor de gemeente werkt. We praten over de ambities van de gemeente en de regio; over de Zwarte Cross en ‘de Slag om Grollo’; over het belang van inclusiviteit en toegankelijkheid van de vrijetijdsector. Aan het eind van de middag check ik in bij mijn hotel en gebruik de laatste uren daglicht om etappe 13 te lopen van het Maarten van Rossumpad. De route voert me over de Veluwe en langs oud-werkgever Apenheul.
Donderdag
Ik word doorgaans vroeg wakker in hotels. Dit hotel is niet anders, gelukkig mag ik om 7 uur ontbijten. De dag begint met een afspraak met Marcel Schoonenberg van de Beurs van Berlage. Samen bespreken we de uitdaging van het renoveren, beheren en uitbaten van een reusachtig Rijksmonument door een stapeling van business modellen. Het gesprek dient als casus voor een potentiële nieuwe opdracht. Samen hebben we ook zitting in de Adviescommissie recreatie van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Op de agenda staan een aantal stukken over de ontwikkeling van het park waarin bezoekersbeleving en verduurzaming centraal staan in relatie tot het behoud van het park voor toekomstige generaties. In de auto naar Den Bosch denk ik na over het groepsinterview met ambtenaren van de gemeente Groningen dat die middag online plaatsvindt. De avond brengt me naar Tilburg waar ik samen met Van Gogh Homeland een korte presentatie geef over onze bijdrage aan de Regiodeal. Om 22.30 stap ik moe maar tevreden mijn eigen huis weer binnen.
Vrijdag
Na een wat korte nacht begint de dag met de sessie over de sterkten en kansen van West Brabant West als toeristische bestemming. Betrokken collega’s delen hun stukjes van de puzzel zodat we als team een gedeeld beeld krijgen van de potentie en uitdagingen van de regio om meer bezoekers te verleiden tot een meerdaags bezoek. In de middag gaan we aan de slag met persona’s en customer journeys van een winkelgebied om onze nieuwe aanpak te testen. De week eindigt met een interview met een student journalistiek over de aanpak van over-toerisme in Praag. Een mooie week over de volle breedte van het veld.