Geplaatst op: 27-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant Partners claimt Goed Leven

Brabant Partners claimt Goed Leven

Visit Brabant krijgt een nieuwe naam en strategie: Goed Leven. De organisatie gaat in navolging van veel DMO’s en CMO’s Brabant Partners heten. Voor het publiek blijft Visit Brabant de ingang tot al het moois dat Noord-Brabant te bieden heeft.

Het team van Visit Brabant heeft een jaar lang met externe partners aan de nieuwe ‘Meerjarenvisie 2025-2034’ gewerkt. De presentatie was gisteren in Veghel, op dezelfde locatie waar tien jaar geleden de start van Visit Brabant werd gevierd.

Goed Leven

Brabant gaat vanaf nu ‘Goed Leven’ claimen. Brabant Partners gaat voor een rijker Brabant in 2034 door bezoekers. Niet alleen economisch maar ook toekomstbestendig en duurzaam met het behoud van het moois van Brabant. In Nederland mag Brabant volgens directeur Heleen Huisjes ‘Goed Leven’ claimen. "Je kunt er genieten, er is de menselijke maat en een bloeiend verenigingsleven. Maar Goed Leven kan alleen bestaan als we erom geven, het teruggeven en doorgeven.”

IJzersterk verhaal

Voor gedeputeerde Bas Maas van de provincie is Goed Leven een ijzersterk verhaal. "Goed dat jullie vooruitblikken maar ik wil toch even terugkijken. Brabant stond er op bezoekersgebied tien jaar geleden niet goed voor. Dat is gekanteld en dat kan niet gezien worden zonder jullie inspanningen. We hebben veel bezoekers gekregen uit Duitsland en België. Die zijn aangeslagen op de campagnes van Visit Brabant.” Voor de meerjarenvisie had hij ook nog lovende woorden die hij in een breder perspectief plaatste. "We zien in de media veel waan van de dag en dan is het belangrijk dat we een stip op de horizon hebben. Dat we weten waar we naar toe werken. Goed Leven sluit heel mooi aan bij het provinciaal programma Levendig Brabant waar de sectoren met elkaar verbonden zijn.”

Merkwaarden en thema’s

Brabant Partners heeft rond Goed Leven drie merkwaarden gedefinieerd:

  • Aandacht voor elkaar en omgeving: Goed Leven gaat om de balans en tussen geven en nemen. We zijn teamspelers, diep verweven met Brabant. Saamhorigheid is onze kracht voor verandering.
  • Authenticiteit: Echte mensen met echte verhalen. Met nieuwsgierigheid en een open houding treden we de wereld tegemoet. We laten Brabant zien zoals het is, met al zijn realiteit en uitdagingen.
  • Stelling nemen en prikkelen met een positieve insteek: Goed Leven betekent karakter tonen en kleur bekennen. Met optimistische bevlogenheid inspireren we mensen om deel uit te maken van de beweging.

Die merkwaarden wil Brabant Partners laden rond drie thema’s. "Dat zijn de thema’s waar we ons in eerste instantie op gaan richten” vertelde Heleen aan haar en masse opgekomen partners. "Die thema’s vertegenwoordigen het DNA van Brabant maar zijn zeker niet in beton gegoten. Maar wel goed doordacht. Het kan zijn dat we in de loop van tien jaar wijzigingen in aanbrengen.”

  • Goed eten: Brabant staat bekend als bourgondisch, genieten en feesten. Maar dat geeft ook problemen in de voedselproductie, overgewicht en gezondheid. Die levensstijl is misschien niet meer houdbaar.  Als we het hebben over Goed Leven gaan we op zoek naar het nieuwe bourgondische van Brabant met goed eten door een lokaal en duurzaam aanbod. Brabant Partners wil onder andere met foodroutes toeristen met dat aanbod kennis laten maken. Voor ondernemers komt er een kennisprogramma.
  • Verbonden landschap: Het Brabantse landschap moeten we koesteren. Dorpen, steden en het landschap zijn voor bewoners en bezoekers een grote waarde. De kwaliteit van het landschap is belangrijk maar staat door onder andere verdozing onder druk. Belangrijke drager voor een verbonden landschap is het Van Gogh Nationaal Park. Ander mooi voorbeeld zijn de Kloosterroutes waar de spirituele waarde centraal staat. Daarnaast zet de organisatie in op belevingsroutes.
  • Samen sterk: De gastvrijheid en het feestelijke van de provincie wil Brabant Partners koesteren omdat dat de samenleving heel veel biedt. Dit is een hele belangrijke waarde voor Brabant maar die staat onder druk want Brabant is niet alleen gastvrij. Dat zien ze in de eenzaamheid die jongeren voelen of de protesten tegen asielzoekers. Daarom gaan we op zoek naar ontmoeting en welzijn. Wat kunnen we doen om dat vrijwilligerswerk te versterken en hoe krijgen we toegankelijkheid en inclusief aanbod.

Meer bezoek voor een rijker Brabant

Wat niet verandert is dat Brabant Partners bezoekers wil trekken uit Nederland en de buurlanden en ook inzet op meer bezoek. Maar wel met een duidelijke nuancering. Heleen: "Meer bezoekers voor een rijker Brabant maar met een positieve impact op de lokale economie en leefbaarheid. Het is belangrijk dat die bezoeker van wat verder weg Brabant nog weet te vinden.” De organisatie heeft zichzelf ook als opdracht gegeven om bezoek te spreiden naar minder drukke plekken en perioden.

Visit Brabant blijft

De Brabantse DMO gaat met twee merken werken. "We gaan door met Visit Brabant voor het publiek want we gaan onze SEO positie niet opgeven. Maar we gaan voor de b-to-b markt werken onder de naam Brabant Partners. We sluiten aan bij een grote groep van DMO’s die eenzelfde beweging maken.”

Nieuwe beeldtaal

De nieuwe strategie komt met een nieuwe beeldtaal en aanpak die in de loop van 2025 wordt uitgerold. "We gaan niet vertellen wat Goed Leven is. We gaan bewoners en bezoekers vragen: Wat is Goed Leven voor jou? In de communicatie komen vooral Brabanders aan het woord want zij vertellen de echte verhalen.” Dat komt ook tot uitdrukking in de fotografie die Brabant Partners gaat gebruiken. De Brabantse reisjournalist en fotograaf Hans Avontuur gaat de partners van Brabant Partners trainen in het fotograferen van het echte goede leven. "We zoeken de schoonheid in het alledaagse.”

De daad bij het woord

Dat Goed Leven niet alleen bij woorden bleef, bleek wel uit de hapjes die de bezoekers na afloop kregen gepresenteerd. Die waren verzorgd door BrabanDISH en DIS die vier gerechten met lokale producten serveerde. We kregen met het gerecht van BrabanDISH een voorproefje van de recepten die Myra Madeleine voor de feestdagen heeft ontwikkeld. Die werden geserveerd op handgemaakte bordjes van papierpulp en reststromen zoals uit de keuken zoals schillen van uien en suikerbieten. Deze bordjes zijn speciaal ontwikkeld door Marijke Remmers en worden gemaakt in een sociale werkplaats in Tilburg.

BrabanDISH
Topics:Marketing
Trefwoorden: beleid, dmo. Noord-Brabant, strategie, visie

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...