Geplaatst op: 29-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’. Gedeputeerde Dick van der Velde schetste het belang van toerisme voor Zeeland met oog voor zowel ondernemers als inwoners.

Korteweg Maris schetste een toekomstbeeld waarin toerisme in balans moet zijn met de samenleving en de omgeving. Ze benadrukte dat de gast van de toekomst technologie en digitalisering omarmt, klimaatbewuste keuzes maakt en op zoek is naar authentieke ervaringen en lokale cultuur. Daarnaast zullen natuurgerichte activiteiten en ontmoetingen tussen alleenreizenden belangrijker worden.

Geen gamechangers verwacht

Maar niet alles verandert. Nederland, Duitsland en België blijven de drie belangrijkste markten voor Zeeland. Er wordt wel een sterke toename van gasten uit Zuid-Europa verwacht maar aantallen zijn nog beperkt. De babyboomers maken plaats voor generaties X, Y, Z en Alpha. Vanaf generatie Z zijn ze opgegroeid met de telefoon in de hand en verwachten op reis een compleet verweven digitaal en fysiek aanbod.

Kansen

Kansen liggen er voor convenienceproducten voor oudere generaties en slimme duurzame mobiliteit. De toerist van 2040 zal een balans zoeken tussen snelheid en rust, en zal comfortabele accommodaties in een groene omgeving waarderen. Door de klimaatverandering zullen ze verkoeling zoeken aan de kust maar wel uit de brandende zon. Met een focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, kan Zeeland inspelen op de veranderende behoeften van toekomstige toeristen.

Integrale benadering

Het belang van een integrale benadering, waarbij economische, sociale en ecologische aspecten in balans zijn, werd duidelijk benadrukt. Daarbij moet de ontwikkelrichting van de sector in grote lijnen kloppen met behoeften van de gast van de toekomst. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte en investeringen in natuur en cultuur. Ondernemers moeten focus kiezen in de brede pallet van leefstijlen. Met de nieuwe en praktische gids 'Leefstijlvinder' worden ze door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme op weg geholpen.

Grote uitdagingen voor Zeeland

Voor gedeputeerde Dick van der Velde staat Zeeland voor grote uitdagingen rond de energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en de belangen van bewoners: "Denk mee over de gast van de toekomst maar denk ook na over de inwoner van de toekomst. Als we het draagvlak in de omgeving voor de sector kwijtraken doen we het niet goed. Mijn grootste angst is dat we deze sector verliezen omdat de inwoners het niet zo leuk meer vinden.” Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor ondernemen in toerisme en recreatie. "Voor een gezonde sector moet er ruimte zijn voor (product)vernieuwing, creativiteit en goed ondernemerschap.” Voor Van der Velde is toerisme is in Zeeland een topsector die niet alleen economisch van groot belang is maar ook bijdraagt aan de recreatie voor de eigen inwoners die gebruikmaken van voorzieningen die deels door toeristen worden betaald. "Zonder toerisme ziet Zeeland er heeeeel erg rustig uit”, besloot Van der Velde.

Tot slot

De Toeristische Ontmoetingsdag 2024 bood waardevolle inzichten in de toekomst van toerisme in Zeeland. Door samen te werken en te investeren in kennis en innovatie, kan Zeeland zich voorbereiden op de gast van de toekomst en een duurzame toeristische sector ontwikkelen.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, toekomstverwachtingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.