Geplaatst op: 29-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’. Gedeputeerde Dick van der Velde schetste het belang van toerisme voor Zeeland met oog voor zowel ondernemers als inwoners.

Korteweg Maris schetste een toekomstbeeld waarin toerisme in balans moet zijn met de samenleving en de omgeving. Ze benadrukte dat de gast van de toekomst technologie en digitalisering omarmt, klimaatbewuste keuzes maakt en op zoek is naar authentieke ervaringen en lokale cultuur. Daarnaast zullen natuurgerichte activiteiten en ontmoetingen tussen alleenreizenden belangrijker worden.

Geen gamechangers verwacht

Maar niet alles verandert. Nederland, Duitsland en België blijven de drie belangrijkste markten voor Zeeland. Er wordt wel een sterke toename van gasten uit Zuid-Europa verwacht maar aantallen zijn nog beperkt. De babyboomers maken plaats voor generaties X, Y, Z en Alpha. Vanaf generatie Z zijn ze opgegroeid met de telefoon in de hand en verwachten op reis een compleet verweven digitaal en fysiek aanbod.

Kansen

Kansen liggen er voor convenienceproducten voor oudere generaties en slimme duurzame mobiliteit. De toerist van 2040 zal een balans zoeken tussen snelheid en rust, en zal comfortabele accommodaties in een groene omgeving waarderen. Door de klimaatverandering zullen ze verkoeling zoeken aan de kust maar wel uit de brandende zon. Met een focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, kan Zeeland inspelen op de veranderende behoeften van toekomstige toeristen.

Integrale benadering

Het belang van een integrale benadering, waarbij economische, sociale en ecologische aspecten in balans zijn, werd duidelijk benadrukt. Daarbij moet de ontwikkelrichting van de sector in grote lijnen kloppen met behoeften van de gast van de toekomst. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte en investeringen in natuur en cultuur. Ondernemers moeten focus kiezen in de brede pallet van leefstijlen. Met de nieuwe en praktische gids 'Leefstijlvinder' worden ze door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme op weg geholpen.

Grote uitdagingen voor Zeeland

Voor gedeputeerde Dick van der Velde staat Zeeland voor grote uitdagingen rond de energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en de belangen van bewoners: "Denk mee over de gast van de toekomst maar denk ook na over de inwoner van de toekomst. Als we het draagvlak in de omgeving voor de sector kwijtraken doen we het niet goed. Mijn grootste angst is dat we deze sector verliezen omdat de inwoners het niet zo leuk meer vinden.” Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor ondernemen in toerisme en recreatie. "Voor een gezonde sector moet er ruimte zijn voor (product)vernieuwing, creativiteit en goed ondernemerschap.” Voor Van der Velde is toerisme is in Zeeland een topsector die niet alleen economisch van groot belang is maar ook bijdraagt aan de recreatie voor de eigen inwoners die gebruikmaken van voorzieningen die deels door toeristen worden betaald. "Zonder toerisme ziet Zeeland er heeeeel erg rustig uit”, besloot Van der Velde.

Tot slot

De Toeristische Ontmoetingsdag 2024 bood waardevolle inzichten in de toekomst van toerisme in Zeeland. Door samen te werken en te investeren in kennis en innovatie, kan Zeeland zich voorbereiden op de gast van de toekomst en een duurzame toeristische sector ontwikkelen.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, toekomstverwachtingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.