Geplaatst op: 29-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’. Gedeputeerde Dick van der Velde schetste het belang van toerisme voor Zeeland met oog voor zowel ondernemers als inwoners.

Korteweg Maris schetste een toekomstbeeld waarin toerisme in balans moet zijn met de samenleving en de omgeving. Ze benadrukte dat de gast van de toekomst technologie en digitalisering omarmt, klimaatbewuste keuzes maakt en op zoek is naar authentieke ervaringen en lokale cultuur. Daarnaast zullen natuurgerichte activiteiten en ontmoetingen tussen alleenreizenden belangrijker worden.

Geen gamechangers verwacht

Maar niet alles verandert. Nederland, Duitsland en België blijven de drie belangrijkste markten voor Zeeland. Er wordt wel een sterke toename van gasten uit Zuid-Europa verwacht maar aantallen zijn nog beperkt. De babyboomers maken plaats voor generaties X, Y, Z en Alpha. Vanaf generatie Z zijn ze opgegroeid met de telefoon in de hand en verwachten op reis een compleet verweven digitaal en fysiek aanbod.

Kansen

Kansen liggen er voor convenienceproducten voor oudere generaties en slimme duurzame mobiliteit. De toerist van 2040 zal een balans zoeken tussen snelheid en rust, en zal comfortabele accommodaties in een groene omgeving waarderen. Door de klimaatverandering zullen ze verkoeling zoeken aan de kust maar wel uit de brandende zon. Met een focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, kan Zeeland inspelen op de veranderende behoeften van toekomstige toeristen.

Integrale benadering

Het belang van een integrale benadering, waarbij economische, sociale en ecologische aspecten in balans zijn, werd duidelijk benadrukt. Daarbij moet de ontwikkelrichting van de sector in grote lijnen kloppen met behoeften van de gast van de toekomst. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte en investeringen in natuur en cultuur. Ondernemers moeten focus kiezen in de brede pallet van leefstijlen. Met de nieuwe en praktische gids 'Leefstijlvinder' worden ze door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme op weg geholpen.

Grote uitdagingen voor Zeeland

Voor gedeputeerde Dick van der Velde staat Zeeland voor grote uitdagingen rond de energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en de belangen van bewoners: "Denk mee over de gast van de toekomst maar denk ook na over de inwoner van de toekomst. Als we het draagvlak in de omgeving voor de sector kwijtraken doen we het niet goed. Mijn grootste angst is dat we deze sector verliezen omdat de inwoners het niet zo leuk meer vinden.” Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor ondernemen in toerisme en recreatie. "Voor een gezonde sector moet er ruimte zijn voor (product)vernieuwing, creativiteit en goed ondernemerschap.” Voor Van der Velde is toerisme is in Zeeland een topsector die niet alleen economisch van groot belang is maar ook bijdraagt aan de recreatie voor de eigen inwoners die gebruikmaken van voorzieningen die deels door toeristen worden betaald. "Zonder toerisme ziet Zeeland er heeeeel erg rustig uit”, besloot Van der Velde.

Tot slot

De Toeristische Ontmoetingsdag 2024 bood waardevolle inzichten in de toekomst van toerisme in Zeeland. Door samen te werken en te investeren in kennis en innovatie, kan Zeeland zich voorbereiden op de gast van de toekomst en een duurzame toeristische sector ontwikkelen.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...