Geplaatst op: 02-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres 2024 laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.

"Hoe ziet de toekomst eruit? We zullen als ACM vermoedelijk nog een tijd bezig blijven met het toezicht op duurzaamheidsclaims. We willen de komende tijd meer ruimte creëren om het gesprek aan te gaan met bedrijven en andere stakeholders. Om problemen te begrijpen en de wet- en regelgeving uit te leggen. Om de verbinding te zoeken om samen tot oplossingen te komen. Het komende jaar zullen we daar eerst in bepaalde sectoren ervaring mee gaan opdoen. We willen een omgeving creëren waarin bedrijven zich durven uit te spreken over hun duurzaamheidsinspanningen, waarin de regels duidelijk zijn en we voorbeelden geven uit de praktijk hoe goede duurzaamheidscommunicatie eruit ziet."

"Tegelijkertijd laat de toekomstige wet- en regelgeving steeds minder ruimte voor vage en algemene duurzaamheidsclaims. Met de inwerkingtreding van de Richtlijn Empowering Consumers for the Green Transition is het straks echt uit den boze om dat soort duurzaamheidsclaims te doen. De marketing- en communicatieafdelingen zullen aan de bak moeten om originele en rake duurzaamheidsslogans te bedenken die in een paar woorden of zinnen duidelijk maken welk duurzaamheidsvoordeel jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Zoek dat onderscheidende element, zoals de stoel volledig gemaakt van gerycled plastic, en profileer je daarmee. Zodat consumenten die graag een duurzame keuze maken wel bij jouw bedrijf uit moeten komen. Zo kan de concurrentie op het gebied van duurzaamheidsinnovatie tussen bedrijven worden aangewakkerd en worden consumenten geholpen in hun keuzes."

"Naast het verbod op misleiding zullen bedrijven steeds meer te maken krijgen met positieve verplichtingen. Zo zal de CSDDD, de Corporate Sustainability Due Diligence Directive, grote bedrijven verplichten hun ketens te verduurzamen. Ook moeten zij een klimaatplan opstellen en naleven. De ACM is beoogd toezichthouder voor de CSDDD. Als de ACM daadwerkelijk toezichthouder wordt zal de komende jaren de nadruk liggen op guidance, multi-stakeholder initiatieven en informele handhaving. Er komt, naast de CSDDD, nog meer regelgeving aan die als doel heeft de verduurzaming van de Europese economie verder op weg te helpen, waarbij overigens de ACM niet telkens als toezichthouder aangewezen zal zijn. Denk aan de Green Claims richtlijn, de Ecodesign regelgeving en de introductie van digitale product paspoorten en de Right to Repair regels. We beseffen dat dit voor veel bedrijven uitdagingen met zich mee zal brengen. Maar denk even terug aan het gedicht van Joke van Leeuwen: het is kort dag. Laten we er voor zorgen dat het niet te kort dag is. Laat deze tijd een kans zijn. Een kans om die stap naar verduurzaming voor eens en altijd te gaan zetten. Om dat - waar het kan – samen te doen. En om het te zien als een uitdaging die we met elkaar aangaan om de meest urgente crisis van deze tijd het hoofd te bieden."

"En tot slot: wees echt niet bang om uit te dragen wat je doet. Vertel je verhaal. Dat moedigen we aan. Maak duidelijk waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt, welke stappen jullie zetten of gaan zetten op het gebied van verduurzaming. Als je dat duidelijk en specifiek doet en het eerlijke verhaal vertelt, heb je van de ACM niets te vrezen. Integendeel: dan ben ik je grootste fan!"
Trefwoorden: duurzaamheid, acm, controle, management

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...