Geplaatst op: 02-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij

Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres 2024 laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.

"Hoe ziet de toekomst eruit? We zullen als ACM vermoedelijk nog een tijd bezig blijven met het toezicht op duurzaamheidsclaims. We willen de komende tijd meer ruimte creëren om het gesprek aan te gaan met bedrijven en andere stakeholders. Om problemen te begrijpen en de wet- en regelgeving uit te leggen. Om de verbinding te zoeken om samen tot oplossingen te komen. Het komende jaar zullen we daar eerst in bepaalde sectoren ervaring mee gaan opdoen. We willen een omgeving creëren waarin bedrijven zich durven uit te spreken over hun duurzaamheidsinspanningen, waarin de regels duidelijk zijn en we voorbeelden geven uit de praktijk hoe goede duurzaamheidscommunicatie eruit ziet."

"Tegelijkertijd laat de toekomstige wet- en regelgeving steeds minder ruimte voor vage en algemene duurzaamheidsclaims. Met de inwerkingtreding van de Richtlijn Empowering Consumers for the Green Transition is het straks echt uit den boze om dat soort duurzaamheidsclaims te doen. De marketing- en communicatieafdelingen zullen aan de bak moeten om originele en rake duurzaamheidsslogans te bedenken die in een paar woorden of zinnen duidelijk maken welk duurzaamheidsvoordeel jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Zoek dat onderscheidende element, zoals de stoel volledig gemaakt van gerycled plastic, en profileer je daarmee. Zodat consumenten die graag een duurzame keuze maken wel bij jouw bedrijf uit moeten komen. Zo kan de concurrentie op het gebied van duurzaamheidsinnovatie tussen bedrijven worden aangewakkerd en worden consumenten geholpen in hun keuzes."

"Naast het verbod op misleiding zullen bedrijven steeds meer te maken krijgen met positieve verplichtingen. Zo zal de CSDDD, de Corporate Sustainability Due Diligence Directive, grote bedrijven verplichten hun ketens te verduurzamen. Ook moeten zij een klimaatplan opstellen en naleven. De ACM is beoogd toezichthouder voor de CSDDD. Als de ACM daadwerkelijk toezichthouder wordt zal de komende jaren de nadruk liggen op guidance, multi-stakeholder initiatieven en informele handhaving. Er komt, naast de CSDDD, nog meer regelgeving aan die als doel heeft de verduurzaming van de Europese economie verder op weg te helpen, waarbij overigens de ACM niet telkens als toezichthouder aangewezen zal zijn. Denk aan de Green Claims richtlijn, de Ecodesign regelgeving en de introductie van digitale product paspoorten en de Right to Repair regels. We beseffen dat dit voor veel bedrijven uitdagingen met zich mee zal brengen. Maar denk even terug aan het gedicht van Joke van Leeuwen: het is kort dag. Laten we er voor zorgen dat het niet te kort dag is. Laat deze tijd een kans zijn. Een kans om die stap naar verduurzaming voor eens en altijd te gaan zetten. Om dat - waar het kan – samen te doen. En om het te zien als een uitdaging die we met elkaar aangaan om de meest urgente crisis van deze tijd het hoofd te bieden."

"En tot slot: wees echt niet bang om uit te dragen wat je doet. Vertel je verhaal. Dat moedigen we aan. Maak duidelijk waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt, welke stappen jullie zetten of gaan zetten op het gebied van verduurzaming. Als je dat duidelijk en specifiek doet en het eerlijke verhaal vertelt, heb je van de ACM niets te vrezen. Integendeel: dan ben ik je grootste fan!"
Trefwoorden: duurzaamheid, acm, controle, management

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...