Geplaatst op: 05-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector

Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Foto: 123RF

Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog. Dat blijkt uit de conjunctuurenquête onder bedrijven met 5 of meer werkzame personen.

Horeca

In de horeca vindt 14,2% van de bedrijven de eigen schuldenlast problematisch en dat is 2 procentpunt hoger dan een jaar eerder. Van alle horecabedrijven verwacht ruim een derde dat de schuldenlast binnen 1 tot 5 jaar zal worden verminderd. Een derde vindt de schuldenlast van gewenste omvang. Slechts 1,6% van de horecabedrijven wil de schuldenlast wel verminderen maar ziet daartoe geen mogelijkheden. Van alle horecabedrijven verwacht dat 1% een bedrijfsbeëindiging door de schuldenlast.

Cultuur, sport en recreatie

In de sector cultuur, sport en recreatie ervaart 10,7% van de bedrijven een problematische schuldenlast. Dat is 3,3 procentpunt meer dan een jaar eerder. In deze sector verwacht een kwart in 1 tot 5 jaar de schuldenlast te verminderen. Ruim veertig procent vindt dat de schuldenlast een gewenste omvang heeft. Bijna drie procent wil de schuldenlast wel verminderen maar ziet daartoe geen mogelijkheden. Een half procent verwacht door de schulden het bedrijf te moeten beëindigen.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49/klein-deel-bedrijven-heeft-problematische-schuldenlast
Trefwoorden: horeca, cultuur, sport, recreatie, bedrijven, schulden

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.