KLM waarschuwt kabinet voor onzorgvuldige besluitvorming over Schiphol
In een open brief aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft KLM CEO Marjan Rintel haar zorgen geuit over de mogelijke negatieve gevolgen van een aanstaand kabinetsbesluit over de toekomst van Schiphol. Rintel benadrukt dat KLM de doelstelling van het kabinet om 20% minder geluidshinder te realiseren steunt, maar waarschuwt dat de huidige besluitvorming niet in lijn is met de Balanced Approach, die een zorgvuldige afweging van belangen vereist.
Kritiek op rekenmodel en krimpplannen
Rintel wijst op verschillende tekortkomingen in het rekenmodel van het ministerie van I&W, waaronder het onvoldoende meenemen van vlootvernieuwing en tariefdifferentiatie. KLM investeert €7 miljard in nieuwe, stillere vliegtuigen, maar deze worden nauwelijks meegenomen in de berekeningen. Ook wordt de impact van hogere tarieven voor oudere, luidruchtigere toestellen onderschat. Daarnaast noemt Rintel een rekenfout die leidt tot een onderschatting van de hinderreductie.
Risico's van krimp en retaliatie
Volgens Rintel brengt krimp van het aantal vluchten grote risico's met zich mee, waaronder mogelijke vergeldingsmaatregelen van landen zoals de Verenigde Staten. Dit zou het netwerk van KLM ernstig kunnen schaden. Ze roept het kabinet op om in te gaan op het sectorplan "Schoner, stiller, zuiniger", dat per 1 november 2025 een aanzienlijke reductie van geluidshinder kan realiseren zonder onnodige krimp.
Oproep tot samenwerking
KLM blijft bereid om samen met Schiphol en andere sectorpartijen het kabinet te ondersteunen in het vinden van een betere balans tussen de belangen van omwonenden en de luchtvaartsector. Rintel benadrukt het belang van een zorgvuldige en correcte besluitvorming om de toekomst van Schiphol en de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld veilig te stellen.