Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Marc Gerliings

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden
Logo van I ask Leiden. Logo: Leiden&Partners
Destinatieorganistie Leiden&Partners biedt vanaf maandag 9 december een pilot met Whatsapp. De tool, deels op basis van Artificiële Intelligentie en deels beheerde content, is 24/7 in alle talen beschikbaar voor iedereen die vragen heeft over een bezoek aan sleutelstad Leiden. 

Met de WhatsApp functie breidt Leiden, Stad van Ontdekkingen de gastvrijheidsrol van de VVV uit, gebruikmakend van slimme AI technologie. De functie heet 'I ask Leiden'. Bezoekers aan de stad Leiden, potentiële bezoekers, maar ook (regio)bewoners, congresbezoekers en internationals kunnen nu in hun eigen taal vragen stellen via de I Ask Leiden Whatsapp over hun bezoek aan Leiden. Of het nu gaat om de openingstijden van een museum, de aankomende kerstmarkt tijdens de Winter Wonder Weken of wanneer de Keukenhof weer opengaat, Whatsapp geeft 24/7 antwoord. 

"Een hele mooie, innovatieve aanvulling op onze huidige dienstverlening”, zo geeft Mincke Pijpers, Head of Marketing & Strategy van Leiden&Partners aan. "Met de nieuwe tool, kunnen wij ook buiten de openingstijden van VVV Leiden, zichtbaar zijn bij bezoekers aan de stad en ze voorzien van de juiste informatie. Bij mijn weten zijn we de eerste citymarketingorganisatie die dit nu op deze manier gaat toepassen”.

Scan de QR code 

De I Ask Leiden app wordt ontsloten via de verschillende websites van Leiden&Partners, zoals www.leiden.nl, www.visitleiden.nl maar ook www.leidenconventionbureau.nl en www.leideninterationalcentre.nl. Via een Whatsapp icoontje kunnen webbezoekers 24/7 in hun eigen taal antwoord krijgen op de door hun gestelde vraag. 

Daarnaast wordt de I Ask Leiden Whatsapp via een QR code zichtbaar gemaakt voor (potentiële) bezoekers. Wie de I Ask Leiden QR code scant komt meteen in het Whatsapp conversatiescherm terecht en kan daar de vraag stellen. De I Ask Leiden QR code wordt samen met de partners van Leiden&Partners zichtbaar gemaakt in de stad, op regionaal, nationaal en internationale schaal en loopt de code mee in campagnes en uitingen van Leiden&Partners.

"We starten deze maand met de pilot, zodat we ook het bezoek aan de stad rondom de Winter Wonder Weken kunnen meenemen”, zo geeft Pijpers aan. "Daarna focussen we uiteraard op het bollenseizoen. Maar ook reguliere vragen als ‘waar kan ik het beste parkeren, of wanneer is het ook al weer precies markt in Leiden’ zijn voor ons relevant. En die kunnen ook gewoon van een (regio)bewoner komen. Whatsapp gaat ons van data voorzien, waarmee we meer inzicht krijgen in de gebruikersbehoefte”, aldus Pijpers.

Uitbreiding met verdienmodel ticketing?

De pilot loopt in ieder geval tot 1 juni 2025. De eerste maand wordt vooral gebruikt om de content te finetunen en automatische koppelingen te leggen. Ook wordt er gekeken naar de frequentie en het gebruik van de Whatsapp functie. "Bij succes kunnen we uitbreiden naar een betere follow-up in vragen door bijvoorbeeld ticketing en reserveringen toe te voegen. Dan kan iemand meteen een parkeerplek reserveren in een van de garages, een restaurant, rondvaart boeken of een museumticket kopen”, zo geeft Pijpers aan. "Maar ook feedback ophalen van bezoekers over de stad of het delen van een ervaring behoort tot de mogelijkheden”. 

Ga naar www.leiden.nl voor meer informatie of stel I Ask Leiden je vraag via Whatsapp nummer +31 85 0605516.
Trefwoorden: Leiden, whatsapp, AI, communicatie, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.