Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Weer award voor Dark Sky Terschelling

Het kleine Terschelling verslaat grote DMO's

Weer award voor Dark Sky Terschelling
Foto: BFCC.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen. 

Eerder werd in Nederland een gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing en bovendien werd een Bronzen Effie aan de campagne toegekend. 

Creatieve uitvoering

De jury, die de industrieprijzen toekent, was vooral te spreken over de algehele creatieve uitvoering, de samenhang en consistentie en het gebruik van krachtige beelden en video's, die duidelijke resultaten lieten zien bij het publiek: "De strategie is goed doordacht, veelomvattend en houdt rekening met elk aspect, van de conceptuele en creatieve aanpak tot en met de uitvoering, het bereik en de conversie. De samenwerking tussen de lokale industrie, veerbootaanbieder en lokale figuren die het gezicht van de campagne zijn, is ook essentieel voor het algehele succes.”

Delen uit het juryrapport:"De gedisciplineerde focus is wat hier echt wint bij het samenbrengen van het totaalconcept, waarbij de Dark Sky wordt gezien als een niche en een duidelijke match voor zowel de bestemming als haar potentiële bezoekers.”

?”De geleverde gegevens laten een fenomenaal rendement op investering zien, met een enorme impact op elk niveau. Dit was vooral het geval voor de belangrijkste statistieken in termen van bezoeken, overnachtingen, verblijfsduur en pakketverkoop”
 
"Deze campagne verdient ook erkenning voor de doelgerichtheid en de waarden die centraal staan in de campagne. Het maakt bezoekers bewust van hun impact - niet alleen waar en hoe ze kiezen om te reizen, maar ook het effect van onze dagelijkse keuzes, in dit geval de impact van lichtvervuiling.”
 

Dark Sky Park

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

Flabbergasted

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories vroegen we om een reactie op de winst van deze award: "Ik ben nog steeds een beetje ‘flabbergasted’, om het in goed Nederlands te zeggen. Het is geweldig dat we met een klein budget en een klein team van specialisten ideeën hebben kunnen omzetten in iets tastbaars, met prachtige resultaten als gevolg. Dat deze resultaten, voortkomend uit de strategie die we zes jaar geleden hebben ingezet, nu zo internationaal worden erkend, maakt het extra bijzonder.
Het belangrijkste is natuurlijk wat dit betekent voor Terschelling, maar dat het vervolgens ook nog wordt bekroond met prijzen… ongelooflijk! Ik zat gisteren zonder enige verwachting de livestream te kijken en zag gelikte montages van Kopenhagen, Californië en Florida voorbij komen. Daar was waarschijnlijk al meer geld mee gemoeid dan ons totale budget, maar Dark Sky Terschelling kwam naast die geduchte concurrenten wel mooi als winnaar uit de bus.
Prachtig! En ondertussen zitten we met ons team alweer vol energie te werken aan nieuwe ideeën en kansen. Het is een gouden combinatie."

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).
Trefwoorden: DMO, campagne, award, communicatie, creatie, effectiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Nederlandse vakantiegangers geven het meeste uit in Duitsland
Volgens het CBS hebben Nederlandse reizigers in de zomer van 2024 meer dan 8,7 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in het buitenland. Het overgrote deel hiervan, namelijk 92%, was voor privédoeleinden. Buitenlandse reizigers gaven ruim 6,7 miljard euro uit in ons land.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.