Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Weer award voor Dark Sky Terschelling

Het kleine Terschelling verslaat grote DMO's

Weer award voor Dark Sky Terschelling
Foto: BFCC.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen. 

Eerder werd in Nederland een gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing en bovendien werd een Bronzen Effie aan de campagne toegekend. 

Creatieve uitvoering

De jury, die de industrieprijzen toekent, was vooral te spreken over de algehele creatieve uitvoering, de samenhang en consistentie en het gebruik van krachtige beelden en video's, die duidelijke resultaten lieten zien bij het publiek: "De strategie is goed doordacht, veelomvattend en houdt rekening met elk aspect, van de conceptuele en creatieve aanpak tot en met de uitvoering, het bereik en de conversie. De samenwerking tussen de lokale industrie, veerbootaanbieder en lokale figuren die het gezicht van de campagne zijn, is ook essentieel voor het algehele succes.”

Delen uit het juryrapport:"De gedisciplineerde focus is wat hier echt wint bij het samenbrengen van het totaalconcept, waarbij de Dark Sky wordt gezien als een niche en een duidelijke match voor zowel de bestemming als haar potentiële bezoekers.”

?”De geleverde gegevens laten een fenomenaal rendement op investering zien, met een enorme impact op elk niveau. Dit was vooral het geval voor de belangrijkste statistieken in termen van bezoeken, overnachtingen, verblijfsduur en pakketverkoop”
 
"Deze campagne verdient ook erkenning voor de doelgerichtheid en de waarden die centraal staan in de campagne. Het maakt bezoekers bewust van hun impact - niet alleen waar en hoe ze kiezen om te reizen, maar ook het effect van onze dagelijkse keuzes, in dit geval de impact van lichtvervuiling.”
 

Dark Sky Park

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

Flabbergasted

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories vroegen we om een reactie op de winst van deze award: "Ik ben nog steeds een beetje ‘flabbergasted’, om het in goed Nederlands te zeggen. Het is geweldig dat we met een klein budget en een klein team van specialisten ideeën hebben kunnen omzetten in iets tastbaars, met prachtige resultaten als gevolg. Dat deze resultaten, voortkomend uit de strategie die we zes jaar geleden hebben ingezet, nu zo internationaal worden erkend, maakt het extra bijzonder.
Het belangrijkste is natuurlijk wat dit betekent voor Terschelling, maar dat het vervolgens ook nog wordt bekroond met prijzen… ongelooflijk! Ik zat gisteren zonder enige verwachting de livestream te kijken en zag gelikte montages van Kopenhagen, Californië en Florida voorbij komen. Daar was waarschijnlijk al meer geld mee gemoeid dan ons totale budget, maar Dark Sky Terschelling kwam naast die geduchte concurrenten wel mooi als winnaar uit de bus.
Prachtig! En ondertussen zitten we met ons team alweer vol energie te werken aan nieuwe ideeën en kansen. Het is een gouden combinatie."

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).
Trefwoorden: DMO, campagne, award, communicatie, creatie, effectiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.