Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Weer award voor Dark Sky Terschelling

Het kleine Terschelling verslaat grote DMO's

Weer award voor Dark Sky Terschelling
Foto: BFCC.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen. 

Eerder werd in Nederland een gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing en bovendien werd een Bronzen Effie aan de campagne toegekend. 

Creatieve uitvoering

De jury, die de industrieprijzen toekent, was vooral te spreken over de algehele creatieve uitvoering, de samenhang en consistentie en het gebruik van krachtige beelden en video's, die duidelijke resultaten lieten zien bij het publiek: "De strategie is goed doordacht, veelomvattend en houdt rekening met elk aspect, van de conceptuele en creatieve aanpak tot en met de uitvoering, het bereik en de conversie. De samenwerking tussen de lokale industrie, veerbootaanbieder en lokale figuren die het gezicht van de campagne zijn, is ook essentieel voor het algehele succes.”

Delen uit het juryrapport:"De gedisciplineerde focus is wat hier echt wint bij het samenbrengen van het totaalconcept, waarbij de Dark Sky wordt gezien als een niche en een duidelijke match voor zowel de bestemming als haar potentiële bezoekers.”

?”De geleverde gegevens laten een fenomenaal rendement op investering zien, met een enorme impact op elk niveau. Dit was vooral het geval voor de belangrijkste statistieken in termen van bezoeken, overnachtingen, verblijfsduur en pakketverkoop”
 
"Deze campagne verdient ook erkenning voor de doelgerichtheid en de waarden die centraal staan in de campagne. Het maakt bezoekers bewust van hun impact - niet alleen waar en hoe ze kiezen om te reizen, maar ook het effect van onze dagelijkse keuzes, in dit geval de impact van lichtvervuiling.”
 

Dark Sky Park

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

Flabbergasted

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories vroegen we om een reactie op de winst van deze award: "Ik ben nog steeds een beetje ‘flabbergasted’, om het in goed Nederlands te zeggen. Het is geweldig dat we met een klein budget en een klein team van specialisten ideeën hebben kunnen omzetten in iets tastbaars, met prachtige resultaten als gevolg. Dat deze resultaten, voortkomend uit de strategie die we zes jaar geleden hebben ingezet, nu zo internationaal worden erkend, maakt het extra bijzonder.
Het belangrijkste is natuurlijk wat dit betekent voor Terschelling, maar dat het vervolgens ook nog wordt bekroond met prijzen… ongelooflijk! Ik zat gisteren zonder enige verwachting de livestream te kijken en zag gelikte montages van Kopenhagen, Californië en Florida voorbij komen. Daar was waarschijnlijk al meer geld mee gemoeid dan ons totale budget, maar Dark Sky Terschelling kwam naast die geduchte concurrenten wel mooi als winnaar uit de bus.
Prachtig! En ondertussen zitten we met ons team alweer vol energie te werken aan nieuwe ideeën en kansen. Het is een gouden combinatie."

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).
Trefwoorden: DMO, campagne, award, communicatie, creatie, effectiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.