Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Weer award voor Dark Sky Terschelling

Het kleine Terschelling verslaat grote DMO's

Weer award voor Dark Sky Terschelling
Foto: BFCC.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen. 

Eerder werd in Nederland een gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing en bovendien werd een Bronzen Effie aan de campagne toegekend. 

Creatieve uitvoering

De jury, die de industrieprijzen toekent, was vooral te spreken over de algehele creatieve uitvoering, de samenhang en consistentie en het gebruik van krachtige beelden en video's, die duidelijke resultaten lieten zien bij het publiek: "De strategie is goed doordacht, veelomvattend en houdt rekening met elk aspect, van de conceptuele en creatieve aanpak tot en met de uitvoering, het bereik en de conversie. De samenwerking tussen de lokale industrie, veerbootaanbieder en lokale figuren die het gezicht van de campagne zijn, is ook essentieel voor het algehele succes.”

Delen uit het juryrapport:"De gedisciplineerde focus is wat hier echt wint bij het samenbrengen van het totaalconcept, waarbij de Dark Sky wordt gezien als een niche en een duidelijke match voor zowel de bestemming als haar potentiële bezoekers.”

?”De geleverde gegevens laten een fenomenaal rendement op investering zien, met een enorme impact op elk niveau. Dit was vooral het geval voor de belangrijkste statistieken in termen van bezoeken, overnachtingen, verblijfsduur en pakketverkoop”
 
"Deze campagne verdient ook erkenning voor de doelgerichtheid en de waarden die centraal staan in de campagne. Het maakt bezoekers bewust van hun impact - niet alleen waar en hoe ze kiezen om te reizen, maar ook het effect van onze dagelijkse keuzes, in dit geval de impact van lichtvervuiling.”
 

Dark Sky Park

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

Flabbergasted

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories vroegen we om een reactie op de winst van deze award: "Ik ben nog steeds een beetje ‘flabbergasted’, om het in goed Nederlands te zeggen. Het is geweldig dat we met een klein budget en een klein team van specialisten ideeën hebben kunnen omzetten in iets tastbaars, met prachtige resultaten als gevolg. Dat deze resultaten, voortkomend uit de strategie die we zes jaar geleden hebben ingezet, nu zo internationaal worden erkend, maakt het extra bijzonder.
Het belangrijkste is natuurlijk wat dit betekent voor Terschelling, maar dat het vervolgens ook nog wordt bekroond met prijzen… ongelooflijk! Ik zat gisteren zonder enige verwachting de livestream te kijken en zag gelikte montages van Kopenhagen, Californië en Florida voorbij komen. Daar was waarschijnlijk al meer geld mee gemoeid dan ons totale budget, maar Dark Sky Terschelling kwam naast die geduchte concurrenten wel mooi als winnaar uit de bus.
Prachtig! En ondertussen zitten we met ons team alweer vol energie te werken aan nieuwe ideeën en kansen. Het is een gouden combinatie."

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).
Trefwoorden: DMO, campagne, award, communicatie, creatie, effectiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
05/12/24
Exclusief voor leden
Oktoberboekingen in de plus
Het aantal boekingen in de maand oktober steeg flink met 8%, vooral binnen Europa, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van GFK ANVR. Oktober doet het daarbij beter dan gemiddeld aangezien in de eerste tien maanden van 2024.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...