Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie met een oproep van Niels Mariska en de kinderen aan de Kamerleden om de maatregel te heroverwegen. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies. Eindelijk.

Onze laatste vakantie…

Met als titel ‘Onze laatste vakantie…’ plaatste HISWA-RECRON in alle landelijke e landelijke dagbladen van DPG Media - waaronder het Algemeen Dagblad, Trouw, Volkskrant - een paginagrote advertentie. De advertentie bestond uit een ingezonden brief van ‘Niels en Mariska’ en de kinderen’ die de dupe worden van de btw-verhoging op vakantiehuisjes. Ze vragen zich af waar ze in 2026 op vakantie moeten nu die 12% duurder wordt: "Slik! Verdrietig. Teleurgesteld. Boos. Dat is wat we zijn”, schrijven ze en vinden de beslissing onbegrijpelijk. Ze vragen zich af of de verhoging echt het effect oplevert dat de regering ervan verwacht. "Het gaat om slechts 290 miljoen aan inkomsten, terwijl ons geluk wordt ontnomen.”

Namens alle Tukkers

In Twente voerden ze vorige week een creatieve actie, waarbij waterflesjes symbool stonden voor de unieke gastvrijheid van Twente. De actie met de waterflesjes, opgezet door hotelier Alco van Berkel bestond uit het aanbieden van hotelkamers gratis bij de aankoop van een flesje water. De de aantrekkingskracht voor zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers vermindert en daarmee de leefbaarheid in gevaar brengt. Ze pleiten voor het behoud van Twente als een oase van rust en gastvrijheid in een steeds drukker wordende wereld. Inmiddels is Twente Marketing een social media campagne gestart waarbij de boodschap namens alle Tukkers wordt gedeeld door stakeholders en ondernemers uit Twente.

Eindelijk een impactanalyse

Inmiddels is er ook goed nieuws. Jeffrey Belt van HISWA-RECRON: "Na veel inspanning, gesprekken en acties de afgelopen maanden heeft de Eerste Kamer zich schrap gezet rondom de btw-verhoging op logies. Uitkomst: er komt een impactanalyse naar de verhoging op logies. Dit is toegezegd door de staatssecretaris.”

Veel leden van de Tweede Kamer vonden het onbegrijpelijk dat het kabinet een impactanalyse van de verhoging van de btw op logies niet nodig vond. Senator Geerdink (VVD): "De keus van het kabinet om niet eerst een impactanalyse te doen naar bijvoorbeeld het effect van verhoging van btw op logies in de grensregio is onbegrijpelijk." Van Rooijen (50PLUS) brak een lans voor de betaalbaarheid van vakanties voor gezinnen: "Er zijn grote zorgen over de vakanties van gezinnen in Nederland. Voor een vakantie van twee weken komt er zomaar 200 euro bij. De dekking moet worden gevonden binnen de btw en niet weggehaald bij de AOW'ers.” Het CDA is weer bezorgd om de uitvoering. Senator Bakker-Klein: "De toegevoegde uitzondering op kamperen bij het verhoogde tarief op logies lijkt willekeurig. De maatregel wordt gevoeld, vooral in de grensregio's. We sluiten ons aan bij de vragen over de impactanalyses.”

Staatsecretaris Van Oostenbruggen zegde uiteindelijk een impactanalyse toe: "Ik wil wel een impactanalyse naar de effecten van de btw-verhoging op logies toezeggen. Die komt rond de zomer naar de Kamer.”

Link: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20241210/pakket_belastingplan_2025_debat
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, horeca, verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken, hotels

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...