Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie met een oproep van Niels Mariska en de kinderen aan de Kamerleden om de maatregel te heroverwegen. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies. Eindelijk.

Onze laatste vakantie…

Met als titel ‘Onze laatste vakantie…’ plaatste HISWA-RECRON in alle landelijke e landelijke dagbladen van DPG Media - waaronder het Algemeen Dagblad, Trouw, Volkskrant - een paginagrote advertentie. De advertentie bestond uit een ingezonden brief van ‘Niels en Mariska’ en de kinderen’ die de dupe worden van de btw-verhoging op vakantiehuisjes. Ze vragen zich af waar ze in 2026 op vakantie moeten nu die 12% duurder wordt: "Slik! Verdrietig. Teleurgesteld. Boos. Dat is wat we zijn”, schrijven ze en vinden de beslissing onbegrijpelijk. Ze vragen zich af of de verhoging echt het effect oplevert dat de regering ervan verwacht. "Het gaat om slechts 290 miljoen aan inkomsten, terwijl ons geluk wordt ontnomen.”

Namens alle Tukkers

In Twente voerden ze vorige week een creatieve actie, waarbij waterflesjes symbool stonden voor de unieke gastvrijheid van Twente. De actie met de waterflesjes, opgezet door hotelier Alco van Berkel bestond uit het aanbieden van hotelkamers gratis bij de aankoop van een flesje water. De de aantrekkingskracht voor zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers vermindert en daarmee de leefbaarheid in gevaar brengt. Ze pleiten voor het behoud van Twente als een oase van rust en gastvrijheid in een steeds drukker wordende wereld. Inmiddels is Twente Marketing een social media campagne gestart waarbij de boodschap namens alle Tukkers wordt gedeeld door stakeholders en ondernemers uit Twente.

Eindelijk een impactanalyse

Inmiddels is er ook goed nieuws. Jeffrey Belt van HISWA-RECRON: "Na veel inspanning, gesprekken en acties de afgelopen maanden heeft de Eerste Kamer zich schrap gezet rondom de btw-verhoging op logies. Uitkomst: er komt een impactanalyse naar de verhoging op logies. Dit is toegezegd door de staatssecretaris.”

Veel leden van de Tweede Kamer vonden het onbegrijpelijk dat het kabinet een impactanalyse van de verhoging van de btw op logies niet nodig vond. Senator Geerdink (VVD): "De keus van het kabinet om niet eerst een impactanalyse te doen naar bijvoorbeeld het effect van verhoging van btw op logies in de grensregio is onbegrijpelijk." Van Rooijen (50PLUS) brak een lans voor de betaalbaarheid van vakanties voor gezinnen: "Er zijn grote zorgen over de vakanties van gezinnen in Nederland. Voor een vakantie van twee weken komt er zomaar 200 euro bij. De dekking moet worden gevonden binnen de btw en niet weggehaald bij de AOW'ers.” Het CDA is weer bezorgd om de uitvoering. Senator Bakker-Klein: "De toegevoegde uitzondering op kamperen bij het verhoogde tarief op logies lijkt willekeurig. De maatregel wordt gevoeld, vooral in de grensregio's. We sluiten ons aan bij de vragen over de impactanalyses.”

Staatsecretaris Van Oostenbruggen zegde uiteindelijk een impactanalyse toe: "Ik wil wel een impactanalyse naar de effecten van de btw-verhoging op logies toezeggen. Die komt rond de zomer naar de Kamer.”

Link: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20241210/pakket_belastingplan_2025_debat
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, horeca, verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken, hotels

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Exclusief voor leden
Booking.com niet eens met Consumentbond over 'onzindiensten'
Consumentenbond publiceerde op 16 december een veelbesproken onderzoek naar boekingssites in de reiswereld. De organisatie vond vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Booking.com reageert op de bevindingen en is het niet eens met de conclusies van de Consumentenbond.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...