Geplaatst op: 17-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Ginder waar HISWA-RECRON over publiceert.

In 2018 moesten recreatiebedrijven van elke verdiende euro 27 cent afdragen aan belastingen. Dat is inmiddels opgelopen naar 38 cent. Het betreft hier om lasten opgelegd door diverse overheidslagen zoals de btw, vennootschapsbelasting, energiebelasting, toeristenbelasting en ozb. Tussen 2018 en 2024 stegen vooral de belastingen op aardgas (+197%), energiebelasting (109%), en btw (+50%). De toeristenbelasting steeg gemiddeld over Nederland met een kwart. Belastingen op lonen vallen buiten de scope van het onderzoek maar zijn de afgelopen jaren ook fors gestegen. Om de almaar stijgende kosten en belastingen te kunnen betalen, hebben verblijfsrecreatieve bedrijven tussen 2018 en 2024 de prijzen met 27% moeten verhogen.

Jeffrey Belt, adjunct-directeur van HISWA-RECRON ziet in de branche fors afgenomen marges door de enorme kostenstijgingen: "Door de sterk stijgende belastingen wordt de sector uitgehold.” Dat is volgens Belt niet goed voor de toekomst van de sector omdat "investeringen broodnodig zijn om de kwaliteit van diensten en producten te blijven waarborgen.” Met een forse btw-verhoging in het vooruitzicht (van 9% naar 21% in 2026) wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven nog verder uitgehold. Zeker omdat in de buurlanden de btw op logies veel lager is. Heel klein lichtpuntje is dat er eindelijk een impactonderzoek komt naar de btw-verhoging op logies.

Link: https://onlinetouch.nl/hiswarecron/recreactie-2024---nummer-8?html=true#google_vignette
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
17/12/24
Nederlandse vakantiegangers geven het meeste uit in Duitsland
Volgens het CBS hebben Nederlandse reizigers in de zomer van 2024 meer dan 8,7 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in het buitenland. Het overgrote deel hiervan, namelijk 92%, was voor privédoeleinden. Buitenlandse reizigers gaven ruim 6,7 miljard euro uit in ons land.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...