Geplaatst op: 17-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Ginder waar HISWA-RECRON over publiceert.

In 2018 moesten recreatiebedrijven van elke verdiende euro 27 cent afdragen aan belastingen. Dat is inmiddels opgelopen naar 38 cent. Het betreft hier om lasten opgelegd door diverse overheidslagen zoals de btw, vennootschapsbelasting, energiebelasting, toeristenbelasting en ozb. Tussen 2018 en 2024 stegen vooral de belastingen op aardgas (+197%), energiebelasting (109%), en btw (+50%). De toeristenbelasting steeg gemiddeld over Nederland met een kwart. Belastingen op lonen vallen buiten de scope van het onderzoek maar zijn de afgelopen jaren ook fors gestegen. Om de almaar stijgende kosten en belastingen te kunnen betalen, hebben verblijfsrecreatieve bedrijven tussen 2018 en 2024 de prijzen met 27% moeten verhogen.

Jeffrey Belt, adjunct-directeur van HISWA-RECRON ziet in de branche fors afgenomen marges door de enorme kostenstijgingen: "Door de sterk stijgende belastingen wordt de sector uitgehold.” Dat is volgens Belt niet goed voor de toekomst van de sector omdat "investeringen broodnodig zijn om de kwaliteit van diensten en producten te blijven waarborgen.” Met een forse btw-verhoging in het vooruitzicht (van 9% naar 21% in 2026) wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven nog verder uitgehold. Zeker omdat in de buurlanden de btw op logies veel lager is. Heel klein lichtpuntje is dat er eindelijk een impactonderzoek komt naar de btw-verhoging op logies.

Link: https://onlinetouch.nl/hiswarecron/recreactie-2024---nummer-8?html=true#google_vignette
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...