Kennisbank
Kennisbank

Geplaatst op: 26-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Recycling bekers bij sportevenementen

Recycling bekers bij sportevenementen
Zevenheuvelenloop 2024. Foto: Sjoerd Tullenaar / Stichting Zevenheuvelenloop
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.

De eerste inzet van volledig recyclebare papieren bekers bij een hardloopevenement in Nederland is goed verlopen. Bij de 39e NN Zevenheuvelenloop (17 november) werd 92,5% van de uitgedeelde bekers weer ingezameld voor volledige recycling.

De 39e NN Zevenheuvelenloop was dit jaar een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van evenementen in Nederland. Voor het eerst kregen deelnemers aan een loopevenement sportdrank en water uitgereikt in volledig recyclebare kartonnen bekers. Deze primeur komt voort uit een samenwerking tussen Conpax, Prom’es Event Supplies en de Stichting Zevenheuvelenloop.

Resultaat recycling

Van de 95.000 gebruikte bekers tijdens het Zevenheuvelenweekend zijn er 87.875 ingezameld. In het recyclingproces is op twee momenten een deel van de bekers afgekeurd door vervuiling door bladafval en vocht. Uiteindelijk is 92,5% van alle uitgegeven bekers gerecycled. Van de papiervezels zijn zakken voor diervoeding gemaakt en van het plastic laagje in de bekers zijn vuilniszakken gemaakt. Het deel dat niet te recyclen was door lichte vervuiling met bladafval is via thermische recycling verwerkt.
Met deze cijfers voldoet de NN Zevenheuvelenloop ruimschoots aan de wettelijke eis van 75% inzameling en recycling van bekers voor eenmalig gebruik.

Bij het volgende evenement van de Stichting Zevenheuvelenloop, de Alfa Laval Stevensloop op zaterdag 15 en zondag 16 maart, krijgen de deelnemers weer sportdrank en water uit de recyclebare Conpax-bekers.

Trefwoorden: evenement, plastic, bekers, recycling, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.