Geplaatst op: 27-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen

Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Image by katermikesch from Pixabay

Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Uit de nieuwste Zoover Vakantiemonitor blijkt dat het aantal vroege boekingen voor mei- en zomervakanties met 24% is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.

De Zoover Vakantiemonitor is samengesteld op basis van een analyse van het zoek- en boekgedrag van de 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en de ruim 3,9 miljoen reviews op de website.

Prijsstijgingen dwingen tot keuzes

Ruim de helft van de Nederlanders gaat komend jaar net zo vaak op vakantie gaat als andere jaren en net zoveel of zelfs meer uitgeeft. Een klein deel van de Nederlanders (15%) geeft echter aan minder op vakantie te gaan en 13% zegt minder uit te geven dan andere jaren. De gemiddelde reissom is dit jaar met 16% gestegen, met name door hogere kosten voor vluchten. Populaire bestemmingen als Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte zijn honderden euro’s duurder geworden. Die hogere reissom wordt slechts deels verklaard doordat vakantiegangers vaker een duurdere all-inclusive reis boeken, waardoor ze vooraf weten waar ze aan toe zijn en geen onverwachte uitgaven hebben. ”De stijging van de kosten gaat zo hard dat een vakantie voor sommige groepen Nederlanders niet meer toegankelijk dreigt te worden”, zegt Reinoud Koot van Zoover. ,”Met name duurdere vliegtickets hebben een prijsopdrijvend effect.”

Nederlandse luchthavens verliezen terrein

De hoge ticketprijzen op Nederlandse luchthavens drijven vakantiegangers naar buitenlandse vliegvelden zoals Düsseldorf (+1,7%) , Keulen (+2,5%), Munster (+2,1%) en Charleroi (+2,2%). Schiphol (-6%), Eindhoven (-2,3%) en Rotterdam (-1,8%) zien hun marktaandelen dalen.

Nederlanders boeken steeds vroeger en beter geïnformeerd

Het feit dat een kwart van de Nederlanders zijn meivakantie al geboekt heeft en een op de negen zelfs al voor de zomer van 2025 plant, toont aan dat de vakantie al vroeg in het jaar een belangrijke rol speelt. Daarnaast besteedt de gemiddelde Nederlander veel tijd aan het lezen van reviews voordat hij of zij boekt: de meeste mensen zijn daar een half uur of een uur mee bezig. "Dit bewijst dat Nederlanders zich duidelijk verdiepen in hun vakantie en niet zomaar iets boeken”, zegt Koot.

Conclusie

De toeristische sector blijft ondanks de economische uitdagingen een belangrijke rol spelen in het leven van Nederlanders. Prijsstijgingen dwingen echter tot keuzes en zorgen ervoor dat sommige doelgroepen minder vaak op vakantie kunnen gaan. Toerismeprofessionals doen er goed aan om zich aan te passen aan deze veranderende markt en aantrekkelijke en betaalbare alternatieven aan te bieden.

Tips voor de resibranche

  • Prijstransparantie: Wees transparant over de prijzen en geef klanten inzicht in de kosten.
  • Flexibiliteit: Bied flexibele boekingsmogelijkheden en annuleringsvoorwaarden.
  • Duurzaamheid: Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzame reizen.
  • Persoonlijke ervaringen: Benadruk de unieke ervaringen die jouw bestemming of accommodatie te bieden heeft.
  • Online reputatie: Beheer je online reputatie actief en zorg voor positieve reviews.
Door in te spelen op deze trends kunnen toerismeprofessionals zich onderscheiden en succesvol blijven in een steeds competitievere markt.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.