Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends

In deze eerste week van het jaar wordt al zichtbaar waar de vakantievoorkeuren liggen in 2025. TUI kijkt naar de al gemaakte vakantieboekingen voor komende zomer en heeft haar reizigers-community bevraagd over trends. Dit resulteert in een vijftal reistrends voor 2025 en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment. Van meer invloed van AI op de vakantiekeuze tot een hang naar nostalgie.


TUI baseert zich op eigen en externe onderzoeken en diverse enquêtes. Uit deze onderzoeken en de feedback van de TUI-community tekenen zich een aantal trends af, die inzicht geven in de voorkeuren en gedragingen van Nederlandse vakantiegangers.

 

AI en vakantiekeuzes

Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol bij het plannen van een vakantie. Eind 2024 was 74% van de respondenten bekend met AI, en 16% van hen gebruikte AI voor vakantie gerelateerde beslissingen, waar dat vorig jaar nog maar 9% was. AI wordt vooral ingezet voor tips over bezienswaardigheden, restaurants en activiteiten en voor praktische informatie zoals het weer. Van de AI-gebruikers overweegt 59% om zich te laten adviseren door een AI of virtuele assistent bij het plannen van hun vakantie. Dit toont een groeiende acceptatie van AI, ondanks de wens voor échte, ongefilterde beelden.

 

Echte beelden en realistische informatie

Vakantiegangers willen authentieke beelden zien bij het kiezen van hun bestemming en accommodatie. Ruim 68% geeft de voorkeur aan video's en ongefilterde foto's, zoals 360-graden beelden en foto's van andere reizigers. Hoewel influencers inspireren bij de keuze van een bestemming, zijn realistische details van het hotel cruciaal bij het boeken. Reizigers willen een eerlijk en gedetailleerd beeld van wat ze kunnen verwachten, zonder de verfraaiingen die vaak op sociale media te zien zijn.

 

Individuele ervaringen op bekende bestemmingen

Bijna 60% van de ondervraagden kiest voor grote, bekende bestemmingen, maar zoekt tegelijkertijd naar unieke, authentieke ervaringen zoals verborgen restaurantjes en onontdekte plekken. Deze informatie wordt vaak online gezocht of verkregen via (digitale) assistentie van de reisleiding ter plaatse. Reizigers willen het beste van beide werelden: de voorzieningen en veiligheid van populaire bestemmingen, gecombineerd met de charme en exclusiviteit van minder bekende plekken.

 

Vertrekken vanaf luchthavens over de grens

Nederlandse vakantiegangers vertrekken steeds vaker vanaf luchthavens net over de grens. 37% overweegt dit het komende jaar. Hiervan geeft 82% de lagere prijzen als voornaamste reden, gevolgd door gunstige vluchttijden (39%) en nabijheid van de woonplaats (32%). Het gebruik van buitenlandse luchthavens kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, wat vooral aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers. TUI verwacht dat het vertrek vanaf luchthavens in de buurlanden verder zal toenemen. Denk dan aan Brussel, Antwerpen en Düsseldorf, Weeze en Keulen.


Nostalgie en vintage vakanties

De huidige hectische samenleving wekt een verlangen naar rustiger tijden. Dat werkt nostalgie in de hand, ook op het gebied van vakantie. 71% van de ondervraagden heeft weleens nostalgische gevoelens en 67% laat dit meewegen in hun vakantiekeuze. Gevraagd naar een toelichting geven de ondervraagden aan dat ze graag terugkeren naar een bestemming waar ze als kind geweest zijn, herinneringen willen ophalen aan eerdere vakanties, authenticiteit en rust willen en de vrijheid en eenvoud van vroeger ervaren.


TUI ziet dat terug in een groeiende belangstelling voor bepaalde bestemmingen zoals de Balkanlanden, met name Kroatië, Noord-Macedonië en Albanië. Deze plekken bieden een authentieke en nostalgische vakantiebeleving. Reizigers zoeken naar eenvoud, rust en de charme van vroeger, wat hen helpt om te ontsnappen aan de hectiek van het moderne leven.

 

Trefwoorden: Onderzoek, trends, AI, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.