Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol alumni-event Tourism Management

Succesvol alumni-event Tourism Management

Op de Vakantiebeurs organiseerden de Tourism Management opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen. 

Marieke van Meurs legde uit dat het event georganiseerd werd door vijf hogescholen die opleidingen Tourism Management aanbieden, in samenwerking met de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) en Reiswerk. "Het is verschrikkelijk belangrijk om het netwerk te versterken," zei Van Meurs. "Samen kom je verder en sta je sterker. Voor het netwerk is heel goed om af en toe bij elkaar te komen."

Het event was niet alleen een sociaal gebeuren, maar ook een gelegenheid om kennis te delen. Er waren gastsprekers en een vacaturewall waar deelnemers snel interessante vacatures konden zien en netwerken met collega's.

Alumni enthousiast

Drie studenten, Veerle Pricker, Minke Wijers en Nick Berends, deelden hun ervaringen en motivaties om deel te nemen aan het event. Veerle Pricker, die afgelopen zomer afstudeerde, was op zoek naar netwerkmogelijkheden en potentiële banen. "Ik ben hier een beetje aan het netwerken en aan het kijken of ik hier iets interessants kan vinden waar ik wellicht mijn baan van kan maken," zei Pricker.

Minke Wijers benadrukte haar liefde voor netwerken en de positieve ervaring die ze had tijdens de Travel Challenge. "Ik ben sowieso altijd wel een fan van het netwerken en tijdens de Travel Challenge vond ik het zo'n geweldige ervaring, dat ik dacht, dit soort dingetjes wil ik vaker meemaken," aldus Wijers.

Nick Berends was vooral geïnteresseerd in de kennisprogramma's en vond de presentaties over AI en hostmanship bijzonder boeiend. "Ik heb er al wat kennis op gedaan in het kennisprogramma. Het was wel heel interessant hoe ze praten over AI en ook echt specifieke voorbeelden gaven," zei Berends.

Inspirerende Sprekers

Rob van Vlokhoven en Marenna van Reijssen waren twee van de gastsprekers die hun inzichten deelden met de deelnemers. Van Vlokhoven sprak over hostmanship en het belang van het menselijke aspect in de toerismesector. "De kern van mijn boodschap is dat we in de toerisme sector heel veel bezig zijn om geweldige belevingen te creëren, maar dat we daar af en toe wel voorbij gaan aan het menselijke aspect en de ontmoetingen die je juist als host hebt met alle gasten elke dag," legde Van Vlokhoven uit.

Marenna van Reijssen richtte zich op AI en toerisme, en moedigde de deelnemers aan om zelf aan de slag te gaan met AI-tools. "Ga er zelf mee aan de slag, zelf. Verdiep je in prompten, dus dat je echt begrijpt hoe je goede vragen stelt en hoe je het gesprek aangaat," zei Van Reijssen. Ze benadrukte dat het niet ingewikkeld is om zelf met AI te werken en dat zelfs niet-techneuten snel resultaten kunnen zien.

Conclusie

Het alumni-event op de Vakantiebeurs was een groot succes en bood een waardevol platform voor netwerken en kennisdeling binnen de toerismesector. Met inspirerende sprekers en gemotiveerde deelnemers, werd het belang van samenwerking en het versterken van het netwerk duidelijk onderstreept. De organisatoren hopen dat dit event zal uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement dat de banden binnen de sector verder versterkt.

Trefwoorden: toerisme, onderwijs, evenementen

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    24/01/25
    Perspectieven op internationalisering in Uncover
    We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
    24/01/25
    Marketing Groningen maakt camperroute
    Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
    24/01/25
    Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
    Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
    21/01/25
    Producentenplein maakt debuut op Caravana
    Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
    21/01/25
    Exclusief voor leden
    Cash betalen vooral populair in buitenland
    Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
    21/01/25
    Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
    Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
    17/01/25
    Exclusief voor leden
    Records voor Spanje maar focus verschuift
    Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.