Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Tourism Management opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
Marieke van Meurs legde uit dat het event georganiseerd werd door vijf hogescholen die opleidingen Tourism Management aanbieden, in samenwerking met de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) en Reiswerk. "Het is verschrikkelijk belangrijk om het netwerk te versterken," zei Van Meurs. "Samen kom je verder en sta je sterker. Voor het netwerk is heel goed om af en toe bij elkaar te komen."
Het event was niet alleen een sociaal gebeuren, maar ook een gelegenheid om kennis te delen. Er waren gastsprekers en een vacaturewall waar deelnemers snel interessante vacatures konden zien en netwerken met collega's.
Alumni enthousiast
Drie studenten, Veerle Pricker, Minke Wijers en Nick Berends, deelden hun ervaringen en motivaties om deel te nemen aan het event. Veerle Pricker, die afgelopen zomer afstudeerde, was op zoek naar netwerkmogelijkheden en potentiële banen. "Ik ben hier een beetje aan het netwerken en aan het kijken of ik hier iets interessants kan vinden waar ik wellicht mijn baan van kan maken," zei Pricker.
Minke Wijers benadrukte haar liefde voor netwerken en de positieve ervaring die ze had tijdens de Travel Challenge. "Ik ben sowieso altijd wel een fan van het netwerken en tijdens de Travel Challenge vond ik het zo'n geweldige ervaring, dat ik dacht, dit soort dingetjes wil ik vaker meemaken," aldus Wijers.
Nick Berends was vooral geïnteresseerd in de kennisprogramma's en vond de presentaties over AI en hostmanship bijzonder boeiend. "Ik heb er al wat kennis op gedaan in het kennisprogramma. Het was wel heel interessant hoe ze praten over AI en ook echt specifieke voorbeelden gaven," zei Berends.
Inspirerende Sprekers
Rob van Vlokhoven en Marenna van Reijssen waren twee van de gastsprekers die hun inzichten deelden met de deelnemers. Van Vlokhoven sprak over hostmanship en het belang van het menselijke aspect in de toerismesector. "De kern van mijn boodschap is dat we in de toerisme sector heel veel bezig zijn om geweldige belevingen te creëren, maar dat we daar af en toe wel voorbij gaan aan het menselijke aspect en de ontmoetingen die je juist als host hebt met alle gasten elke dag," legde Van Vlokhoven uit.
Marenna van Reijssen richtte zich op AI en toerisme, en moedigde de deelnemers aan om zelf aan de slag te gaan met AI-tools. "Ga er zelf mee aan de slag, zelf. Verdiep je in prompten, dus dat je echt begrijpt hoe je goede vragen stelt en hoe je het gesprek aangaat," zei Van Reijssen. Ze benadrukte dat het niet ingewikkeld is om zelf met AI te werken en dat zelfs niet-techneuten snel resultaten kunnen zien.
Conclusie
Het alumni-event op de Vakantiebeurs was een groot succes en bood een waardevol platform voor netwerken en kennisdeling binnen de toerismesector. Met inspirerende sprekers en gemotiveerde deelnemers, werd het belang van samenwerking en het versterken van het netwerk duidelijk onderstreept. De organisatoren hopen dat dit event zal uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement dat de banden binnen de sector verder versterkt.