Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Succesvol alumni-event Tourism Management

Succesvol alumni-event Tourism Management

Op de Vakantiebeurs organiseerden de Tourism Management opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen. 

Marieke van Meurs legde uit dat het event georganiseerd werd door vijf hogescholen die opleidingen Tourism Management aanbieden, in samenwerking met de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) en Reiswerk. "Het is verschrikkelijk belangrijk om het netwerk te versterken," zei Van Meurs. "Samen kom je verder en sta je sterker. Voor het netwerk is heel goed om af en toe bij elkaar te komen."

Het event was niet alleen een sociaal gebeuren, maar ook een gelegenheid om kennis te delen. Er waren gastsprekers en een vacaturewall waar deelnemers snel interessante vacatures konden zien en netwerken met collega's.

Alumni enthousiast

Drie studenten, Veerle Pricker, Minke Wijers en Nick Berends, deelden hun ervaringen en motivaties om deel te nemen aan het event. Veerle Pricker, die afgelopen zomer afstudeerde, was op zoek naar netwerkmogelijkheden en potentiële banen. "Ik ben hier een beetje aan het netwerken en aan het kijken of ik hier iets interessants kan vinden waar ik wellicht mijn baan van kan maken," zei Pricker.

Minke Wijers benadrukte haar liefde voor netwerken en de positieve ervaring die ze had tijdens de Travel Challenge. "Ik ben sowieso altijd wel een fan van het netwerken en tijdens de Travel Challenge vond ik het zo'n geweldige ervaring, dat ik dacht, dit soort dingetjes wil ik vaker meemaken," aldus Wijers.

Nick Berends was vooral geïnteresseerd in de kennisprogramma's en vond de presentaties over AI en hostmanship bijzonder boeiend. "Ik heb er al wat kennis op gedaan in het kennisprogramma. Het was wel heel interessant hoe ze praten over AI en ook echt specifieke voorbeelden gaven," zei Berends.

Inspirerende Sprekers

Rob van Vlokhoven en Marenna van Reijssen waren twee van de gastsprekers die hun inzichten deelden met de deelnemers. Van Vlokhoven sprak over hostmanship en het belang van het menselijke aspect in de toerismesector. "De kern van mijn boodschap is dat we in de toerisme sector heel veel bezig zijn om geweldige belevingen te creëren, maar dat we daar af en toe wel voorbij gaan aan het menselijke aspect en de ontmoetingen die je juist als host hebt met alle gasten elke dag," legde Van Vlokhoven uit.

Marenna van Reijssen richtte zich op AI en toerisme, en moedigde de deelnemers aan om zelf aan de slag te gaan met AI-tools. "Ga er zelf mee aan de slag, zelf. Verdiep je in prompten, dus dat je echt begrijpt hoe je goede vragen stelt en hoe je het gesprek aangaat," zei Van Reijssen. Ze benadrukte dat het niet ingewikkeld is om zelf met AI te werken en dat zelfs niet-techneuten snel resultaten kunnen zien.

Conclusie

Het alumni-event op de Vakantiebeurs was een groot succes en bood een waardevol platform voor netwerken en kennisdeling binnen de toerismesector. Met inspirerende sprekers en gemotiveerde deelnemers, werd het belang van samenwerking en het versterken van het netwerk duidelijk onderstreept. De organisatoren hopen dat dit event zal uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement dat de banden binnen de sector verder versterkt.

Trefwoorden: toerisme, onderwijs, evenementen

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    09/01/25
    Exclusief voor leden
    56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
    Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
    07/01/25
    ACSI meldt top kampeerjaar
    Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
    06/01/25
    Meer campers en caravans verkocht
    In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
    Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
    06/01/25
    Vijfde park voor MarinaParken
    MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
    Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
    06/01/25
    Exclusief voor leden
    Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
    Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
    31/12/24
    Exclusief voor leden
    Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
    Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

    ||| Agenda |||

    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    20/03/25
    20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
    Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...