Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Karlijn de Richemont
Visit Zuid-Limburg
Publicatie: R&T 2024-6

De week van ...

Karlijn en haar collega’s tijdens Kerststad Valkenburg

De week van ...
Karlijn en Kenny tijdens een fotoshoot voor Visit Zuid-Limburg

Kerststad Valkenburg is hét kerstfenomeen van Nederland. Bezoekers vanuit het hele land en ver daarbuiten trekken massaal naar het mergelstadje om de magie van kerst te beleven. De unieke kerstmarkten in de grotten vormen het kloppende hart van het evenement, omringd door sfeervolle activiteiten die Kerststad Valkenburg tot een onvergetelijke ervaring maken.

Achter de schermen werkt Karlijn, Projectcoördinator Marketing en Evenementen, samen met haar collega’s van Visit Zuid-Limburg bijna het hele jaar door aan de marketingacties die nodig zijn voor dit evenement. Overal wordt aan gedacht, er is aandacht voor ticketverkoop, mediacontact en het beantwoorden van vragen op sociale media.

Bovendien speelt het evenement een belangrijke rol in de regionale economie, met bezoekers die winkelen, dineren en overnachten in de omgeving. Maar hoe ziet zo’n werkweek eruit tijdens Kerststad Valkenburg? We geven je een kijkje achter de schermen. 

Maandag 
De week begint met het veiligheidsoverleg. Samen met de attracties, veiligheidsdiensten en de gemeente worden knelpunten van de afgelopen week besproken. Verkeersstromen, wachtrijen en de bereikbaarheid van horeca tijdens de Parade staan op de agenda. Acties worden direct uitgezet. Er worden sociale mediaberichten voorbereid, een extra nieuwsbrief verstuurd en website-updates geschreven om bezoekers optimaal te informeren over de bereikbaarheid. Ondertussen is Kenny als projectcoördinator van Tickli, het ticketsysteem van Visit Zuid-Limburg, druk bezig. Vragen over zoekgeraakte tickets en omboekingen worden meteen opgelost. Tegelijkertijd ontvangen bezoekers van de afgelopen week een enquête om hun ervaringen te delen. 

Dinsdag 
De dag begint met een interview voor de Duitse krant Rheinische Post over de kerstmarkten in de grotten. Even later belt Hart van Nederland met een vraag over wachtrijen die viral gaan op Tiktok. Ondertussen bezoeken teamleden de attracties om nieuwe content te maken. ‘s Middags wordt een programma uitgewerkt voor een influencer die met haar gezin naar Valkenburg komt. De voorbereidingen voor de Kribkeswandelingen (kribke is Limburgs voor kerststalletje) zijn in volle gang. De laatste aanpassingen worden nog gedaan aan het drukwerk en de routes. Deze wandelingen, die na Sinterklaas gelopen kunnen worden, zorgen voor spreiding van de bezoekers en een langer verblijf in de regio.

Woensdag
De Visit Zuid-Limburg Experience, de fysieke winkel, draait op volle toeren. Bezoekers halen plattegronden en flyers op, terwijl medewerkers zowel fysiek als per telefoon vragen beantwoorden zoals: "Wir sind zu spät beim Gemeindegrotte.” en "Is het ver lopen vanaf het station?” Later op de dag haalt een fotograaf een pershesje op voor de Landal Christmas Parade. Er worden vanavond foto’s gemaakt die de magie van Kerststad Valkenburg prachtig vastleggen. Intussen wacht iedereen gespannen op de uitslag van de verkiezing voor Europeans Best Christmas Market. 

Donderdag 
De ochtend draait om een artikel over de magische Twinkeltocht, geschreven voor een samenwerking met Kidsproof en Kekmama. Dankzij Augmented Reality-games onderweg wordt het een avontuur voor het hele gezin. Tegelijkertijd wordt een sociale media-campagne live gezet gericht op regionale bezoekers met de tip om doordeweeks te komen. Extra folders worden verdeeld bij toeristische locaties, terwijl de financiële afdeling druk bezig is met betalingen van Tickli voor touroperators en attracties. De website krijgt nog een update met uitleg over de nieuwe Park & Train actie, die in vier talen op de website wordt gezet om bezoekers te informeren.

Vrijdag 
Het aantal verkochte tickets voor komend weekend wordt doorgegeven aan de gemeente, zodat verkeers- en veiligheidsdiensten hierop kunnen inspelen. Ook wordt contact gelegd met Arriva om vervolgacties voor een volgende editie te bespreken. Intussen blijven vragen op sociale media binnenstromen. Het is een constante balans tussen plannen, coördineren en reageren. 

Weekend 
In het weekend bereikt de drukte zijn hoogtepunt. In de Visit Zuid-Limburg Experience is het een komen en gaan van bezoekers, terwijl Kenny onafgebroken bezig is om bezoekers te helpen met al hun ticketvragen. Ook online is het razend druk. Mensen willen weten waar ze het beste kunnen parkeren, hoe koud het in de grotten is en of ze hun hond mee kunnen nemen. Toch blijft de sfeer altijd magisch; het hele team werkt samen om elke bezoeker een onvergetelijke ervaring te bieden. 

Trefwoorden: evenementen, winterevenementen, kerstmis, kerstmarkten, Limburg, Zuid-Limburg

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...