Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Karlijn de Richemont
Visit Zuid-Limburg
Publicatie: R&T 2024-6

De week van ...

Karlijn en haar collega’s tijdens Kerststad Valkenburg

De week van ...
Karlijn en Kenny tijdens een fotoshoot voor Visit Zuid-Limburg

Kerststad Valkenburg is hét kerstfenomeen van Nederland. Bezoekers vanuit het hele land en ver daarbuiten trekken massaal naar het mergelstadje om de magie van kerst te beleven. De unieke kerstmarkten in de grotten vormen het kloppende hart van het evenement, omringd door sfeervolle activiteiten die Kerststad Valkenburg tot een onvergetelijke ervaring maken.

Achter de schermen werkt Karlijn, Projectcoördinator Marketing en Evenementen, samen met haar collega’s van Visit Zuid-Limburg bijna het hele jaar door aan de marketingacties die nodig zijn voor dit evenement. Overal wordt aan gedacht, er is aandacht voor ticketverkoop, mediacontact en het beantwoorden van vragen op sociale media.

Bovendien speelt het evenement een belangrijke rol in de regionale economie, met bezoekers die winkelen, dineren en overnachten in de omgeving. Maar hoe ziet zo’n werkweek eruit tijdens Kerststad Valkenburg? We geven je een kijkje achter de schermen. 

Maandag 
De week begint met het veiligheidsoverleg. Samen met de attracties, veiligheidsdiensten en de gemeente worden knelpunten van de afgelopen week besproken. Verkeersstromen, wachtrijen en de bereikbaarheid van horeca tijdens de Parade staan op de agenda. Acties worden direct uitgezet. Er worden sociale mediaberichten voorbereid, een extra nieuwsbrief verstuurd en website-updates geschreven om bezoekers optimaal te informeren over de bereikbaarheid. Ondertussen is Kenny als projectcoördinator van Tickli, het ticketsysteem van Visit Zuid-Limburg, druk bezig. Vragen over zoekgeraakte tickets en omboekingen worden meteen opgelost. Tegelijkertijd ontvangen bezoekers van de afgelopen week een enquête om hun ervaringen te delen. 

Dinsdag 
De dag begint met een interview voor de Duitse krant Rheinische Post over de kerstmarkten in de grotten. Even later belt Hart van Nederland met een vraag over wachtrijen die viral gaan op Tiktok. Ondertussen bezoeken teamleden de attracties om nieuwe content te maken. ‘s Middags wordt een programma uitgewerkt voor een influencer die met haar gezin naar Valkenburg komt. De voorbereidingen voor de Kribkeswandelingen (kribke is Limburgs voor kerststalletje) zijn in volle gang. De laatste aanpassingen worden nog gedaan aan het drukwerk en de routes. Deze wandelingen, die na Sinterklaas gelopen kunnen worden, zorgen voor spreiding van de bezoekers en een langer verblijf in de regio.

Woensdag
De Visit Zuid-Limburg Experience, de fysieke winkel, draait op volle toeren. Bezoekers halen plattegronden en flyers op, terwijl medewerkers zowel fysiek als per telefoon vragen beantwoorden zoals: "Wir sind zu spät beim Gemeindegrotte.” en "Is het ver lopen vanaf het station?” Later op de dag haalt een fotograaf een pershesje op voor de Landal Christmas Parade. Er worden vanavond foto’s gemaakt die de magie van Kerststad Valkenburg prachtig vastleggen. Intussen wacht iedereen gespannen op de uitslag van de verkiezing voor Europeans Best Christmas Market. 

Donderdag 
De ochtend draait om een artikel over de magische Twinkeltocht, geschreven voor een samenwerking met Kidsproof en Kekmama. Dankzij Augmented Reality-games onderweg wordt het een avontuur voor het hele gezin. Tegelijkertijd wordt een sociale media-campagne live gezet gericht op regionale bezoekers met de tip om doordeweeks te komen. Extra folders worden verdeeld bij toeristische locaties, terwijl de financiële afdeling druk bezig is met betalingen van Tickli voor touroperators en attracties. De website krijgt nog een update met uitleg over de nieuwe Park & Train actie, die in vier talen op de website wordt gezet om bezoekers te informeren.

Vrijdag 
Het aantal verkochte tickets voor komend weekend wordt doorgegeven aan de gemeente, zodat verkeers- en veiligheidsdiensten hierop kunnen inspelen. Ook wordt contact gelegd met Arriva om vervolgacties voor een volgende editie te bespreken. Intussen blijven vragen op sociale media binnenstromen. Het is een constante balans tussen plannen, coördineren en reageren. 

Weekend 
In het weekend bereikt de drukte zijn hoogtepunt. In de Visit Zuid-Limburg Experience is het een komen en gaan van bezoekers, terwijl Kenny onafgebroken bezig is om bezoekers te helpen met al hun ticketvragen. Ook online is het razend druk. Mensen willen weten waar ze het beste kunnen parkeren, hoe koud het in de grotten is en of ze hun hond mee kunnen nemen. Toch blijft de sfeer altijd magisch; het hele team werkt samen om elke bezoeker een onvergetelijke ervaring te bieden. 

Trefwoorden: evenementen, winterevenementen, kerstmis, kerstmarkten, Limburg, Zuid-Limburg

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.