Geplaatst op: 13-01-2025
Auteur: Marc Gerlings en Peter Bekkering

2024 lastig jaar horeca met volumedaling

2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Omzetgroei maar volumedaling kenmerken lastig jaar 2024 voor horeca.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

Uitdagingen zoals personeelstekorten en stijgende kosten blijven actueel. Maar met een omzetgroei van 5% en een recordhoogte in werkgelegenheid is er wel reden voor optimisme, meent KHN.  

Stijgende omzet maar volume daalt

In 2024 groeide de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het verkochte volume aan producten daalde echter met 0,5%. Dit is te verklaren door de stijgende kosten voor onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. 

Voor logiesverstrekkers is de volumedaling groter, 2,3%. Dat komt doordat 2023 een uitzonderlijk goed jaar was. 

Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont een lichte stijging van 0,6%. Onder meer de weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume. 

Een recordaantal mensen werkt in de sector horeca en het lijkt erop dat de personeelskrapte iets afneemt. Het aantal horecabanen in 2023 (van 2024 zijn nog geen cijfers bekend) bedroeg 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50% tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Het pijnpunt is het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt en dat daalde van 53.826 in het (school)jaar 2022-2023 naar 50.970 in 2023-2024.

KHN 2025: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap

Hoewel er veel onzekerheden zijn, ziet KHN verschillende positieve ontwikkelingen. En dat betekent dat er in 2025 kansen zijn voor ondernemers. De horecamarkt is volop in beweging en voor horecaondernemers is het belangrijk dat zij hierin kunnen meebewegen. KHN ondersteunt haar leden bij het anticiperen op actuele vraagstukken, zoals de nieuwe cao, recente wetswijzigingen en goed personeelsbeleid. Daarom zijn werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap thema’s waarop KHN ook in 2025 weer volop inzet. 

Dit is een eerste artikel vanaf de vakbeurs Horecava. De NRIT-redactie maakt meer artikelen over deze vakbeurs.
Trefwoorden: horeca, trends, volume, omzet, innovatie. KHN, visie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...