Geplaatst op: 13-01-2025
Auteur: Marc Gerlings en Peter Bekkering

2024 lastig jaar horeca met volumedaling

2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Omzetgroei maar volumedaling kenmerken lastig jaar 2024 voor horeca.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

Uitdagingen zoals personeelstekorten en stijgende kosten blijven actueel. Maar met een omzetgroei van 5% en een recordhoogte in werkgelegenheid is er wel reden voor optimisme, meent KHN.  

Stijgende omzet maar volume daalt

In 2024 groeide de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het verkochte volume aan producten daalde echter met 0,5%. Dit is te verklaren door de stijgende kosten voor onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. 

Voor logiesverstrekkers is de volumedaling groter, 2,3%. Dat komt doordat 2023 een uitzonderlijk goed jaar was. 

Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont een lichte stijging van 0,6%. Onder meer de weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume. 

Een recordaantal mensen werkt in de sector horeca en het lijkt erop dat de personeelskrapte iets afneemt. Het aantal horecabanen in 2023 (van 2024 zijn nog geen cijfers bekend) bedroeg 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50% tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Het pijnpunt is het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt en dat daalde van 53.826 in het (school)jaar 2022-2023 naar 50.970 in 2023-2024.

KHN 2025: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap

Hoewel er veel onzekerheden zijn, ziet KHN verschillende positieve ontwikkelingen. En dat betekent dat er in 2025 kansen zijn voor ondernemers. De horecamarkt is volop in beweging en voor horecaondernemers is het belangrijk dat zij hierin kunnen meebewegen. KHN ondersteunt haar leden bij het anticiperen op actuele vraagstukken, zoals de nieuwe cao, recente wetswijzigingen en goed personeelsbeleid. Daarom zijn werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap thema’s waarop KHN ook in 2025 weer volop inzet. 

Dit is een eerste artikel vanaf de vakbeurs Horecava. De NRIT-redactie maakt meer artikelen over deze vakbeurs.
Trefwoorden: horeca, trends, volume, omzet, innovatie. KHN, visie

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.
19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
19/02/25
Leiden Collection in jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...