Geplaatst op: 13-01-2025
Auteur: Marc Gerlings en Peter Bekkering

2024 lastig jaar horeca met volumedaling

2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Omzetgroei maar volumedaling kenmerken lastig jaar 2024 voor horeca.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

Uitdagingen zoals personeelstekorten en stijgende kosten blijven actueel. Maar met een omzetgroei van 5% en een recordhoogte in werkgelegenheid is er wel reden voor optimisme, meent KHN.  

Stijgende omzet maar volume daalt

In 2024 groeide de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het verkochte volume aan producten daalde echter met 0,5%. Dit is te verklaren door de stijgende kosten voor onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. 

Voor logiesverstrekkers is de volumedaling groter, 2,3%. Dat komt doordat 2023 een uitzonderlijk goed jaar was. 

Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont een lichte stijging van 0,6%. Onder meer de weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume. 

Een recordaantal mensen werkt in de sector horeca en het lijkt erop dat de personeelskrapte iets afneemt. Het aantal horecabanen in 2023 (van 2024 zijn nog geen cijfers bekend) bedroeg 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50% tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Het pijnpunt is het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt en dat daalde van 53.826 in het (school)jaar 2022-2023 naar 50.970 in 2023-2024.

KHN 2025: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap

Hoewel er veel onzekerheden zijn, ziet KHN verschillende positieve ontwikkelingen. En dat betekent dat er in 2025 kansen zijn voor ondernemers. De horecamarkt is volop in beweging en voor horecaondernemers is het belangrijk dat zij hierin kunnen meebewegen. KHN ondersteunt haar leden bij het anticiperen op actuele vraagstukken, zoals de nieuwe cao, recente wetswijzigingen en goed personeelsbeleid. Daarom zijn werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap thema’s waarop KHN ook in 2025 weer volop inzet. 

Dit is een eerste artikel vanaf de vakbeurs Horecava. De NRIT-redactie maakt meer artikelen over deze vakbeurs.
Trefwoorden: horeca, trends, volume, omzet, innovatie. KHN, visie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.