Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Marc Gerlings

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Overhandiging van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector aan de Kamerleden. Foto: Gastvrij Nederland.
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.

Deze agenda is een verbijzondering van de Ondernemersagenda 'Vernieuwen, versnellen en verbinden' van MKB-Nederland en VNO-NCW en beschrijft de uitdagingen voor de sector en de stappen die het bedrijfsleven zelf zet. De gastvrijheidssector is volop aan de slag met de thema’s in de sectoragenda en is opgesteld als handreiking, om er samen met politiek en overheid de schouders onder te zetten. Gastvrij Nederland is hét overkoepelende platform waarin 20 brancheorganisaties uit de gastvrijheidssector verenigd zijn.

Voorzitter van Platform Gastvrij Nederland Riemer Rijpkema en beleidssecretaris Catherine Meijeraan (VNONCW-MKB) hadden dit moment georganiseerd, vlak voor de Ronde Tafel Toerisme op 15 januari. De agenda kan ook als input dienen voor het Commissiedebat op 12 februari met de Minister.

Namens de brancheorganisaties waren aanwezig:  
  • Karin Kuiper, directeur Club van Elf.
  • Geert Dijks, directeur HISWA RECRON.
  • Peter Mienes, VVKR-lid
  • Justin Kooijman, TravelTradeHolland.
  • Marijke Vuik, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland.
Riemer Rijpkema gaf een inleidende toelichting. De vertegenwoordigers van de brancheorganisaties hebben elk een prominent onderwerp naar voren gebracht waarmee de sector aan de slag gaat en waarbij hulp van de politiek en overheid voor nodig is.

Gastvrij Nederland meldt aan NRIT dat het blij is met de hoge opkomst bij de korte presentatie van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector. De zeven Kamerleden waren Rikkers-Oosterkamp (BBB), Sneller (D66), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Flach (SGP), Kisteman (VVD), Van Meetelen (PVV) en Becker (VVD). Eind oktober werd de agenda ook aangeboden aan Minister van Economische Zaken, Dirk Beljaarts.

Ruimte voor recreatie

De Ondernemersagenda Gastvrijheidssector biedt op een vijftal terreinen concrete voorstellen om de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te versterken. De sector kan daarbij een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming en het versterken van de arbeidsmarkt. Daarbij vragen ze de overheid om ondernemers de ruimte te geven om hun rol te vervullen, bijvoorbeeld door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Daarnaast pleiten ze voor voldoende fysieke ruimte, zodat recreatie en toerisme een volwaardige plek krijgen in de ruimtelijke planning.

Belang betaalbare recreatie én mobiliteit

De sector zet zich daarnaast sterk in voor verduurzaming, met initiatieven zoals energiebesparing en vermindering van voedselverspilling. Voor ondernemers zijn vereenvoudigde vergunningsprocedures en betere financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen hiervoor van groot belang. Tegelijkertijd pleit de sector voor het behoud van betaalbare recreatie en spreekt zich uit tegen een btw-verhoging op logies en cultuur. Ook benadrukken zij het belang van betaalbare mobiliteit en goede internationale bereikbaarheid om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Gastvrijheidssector 104 miljard

De gastvrijheidssector bestaat uit onder meer horeca, recreatie, cultuur en evenementen en draagt met een omzet van 104,9 miljard euro en werkgelegenheid voor ongeveer 800.000 mensen substantieel bij aan de Nederlandse economie en samenleving. Het behoud van een bloeiende sector is niet alleen economisch van belang, maar draagt ook bij aan de gezondheid, het welzijn en het sociale leven van mensen.

Trefwoorden: beleid, recreatie, toerisme, Tweede Kamer, economie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.