Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Foto: Sabrina Gaudio, NBTC Mediabank

Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten. De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche.

Het innovatieplein is een gezamenlijk initiatief van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselvekerheid en Natuur (LVVN), de twaalf provincies en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bezoekers kunnen hier kennismaken met de diversiteit van Nederlandse streekproducten en de verhalen achter de productie ervan. Een speciale Future Food Bar nodigt uit om de smaken van Nederland te ontdekken, terwijl bezoekers ook kans maken op een reis naar één van de vele regio's in ons land.

Samenwerking voor een duurzame toekomst

De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche. Door de krachten te bundelen willen betrokken partijen de duurzame ontwikkeling van het platteland stimuleren en de waardering voor Nederlandse producten en landschappen vergroten.

Bezoek aan het platteland kan een waardevolle bijdrage leveren aan de lokale economie en het bewustzijn van de herkomst van ons voedsel. Door vraag naar authentieke en lokaal geproduceerde producten te koppelen aan bezoek, ontstaan nieuwe kansen voor korte(re) ketens en een sterkere verbinding tussen boeren, bewoners en bezoekers.

Nederland als innovatieleider

Op het innovatieplein laten Nederlandse boeren en producenten zien hoe zij met innovatieve technieken en duurzame praktijken werken aan een toekomstbestendige landbouw. Bezoekers kunnen kennismaken met initiatieven op het gebied van circulaire landbouw, agro-ecologie en het verduurzamen van de voedselketen.

Nederland ontdekken

Naast de presentatie van streekproducten biedt het innovatieplein ook inspiratie voor een bezoek aan Nederland. Bezoekers kunnen online meer informatie vinden over de diverse landschappen, steden en dorpen, en ontdekken welke unieke ervaringen ons land te bieden heeft.

Met de opening van het innovatieplein ‘Land of Future Food’ onderstreept Nederland zijn positie als innovatieve en duurzame landbouwnatie. Het plein is een uitnodiging voor bezoekers van over de hele wereld om de schoonheid en diversiteit van het Nederlandse landschap te ontdekken en te genieten van de smaakvolle producten die ons land te bieden heeft.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, Duitsland, landbouw, agro toerisme, landelijk gebied

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/04/25
    Exclusief voor leden
    Waar ga je naartoe op je eerste date?
    Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
    10/04/25
    Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
    Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
    08/04/25
    Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
    De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
    24/03/25
    Exclusief voor leden
    Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
    In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
    06/03/25
    Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
    Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
    23/02/25
    Data en analysemogelijkheden van de Landelijke Database Logiesaccommodaties
    In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
    28/01/25
    Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
    Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
    24/01/25
    Perspectieven op internationalisering in Uncover
    We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.