Geplaatst op: 17-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Foto: Sabrina Gaudio, NBTC Mediabank

Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten. De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche.

Het innovatieplein is een gezamenlijk initiatief van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselvekerheid en Natuur (LVVN), de twaalf provincies en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bezoekers kunnen hier kennismaken met de diversiteit van Nederlandse streekproducten en de verhalen achter de productie ervan. Een speciale Future Food Bar nodigt uit om de smaken van Nederland te ontdekken, terwijl bezoekers ook kans maken op een reis naar één van de vele regio's in ons land.

Samenwerking voor een duurzame toekomst

De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche. Door de krachten te bundelen willen betrokken partijen de duurzame ontwikkeling van het platteland stimuleren en de waardering voor Nederlandse producten en landschappen vergroten.

Bezoek aan het platteland kan een waardevolle bijdrage leveren aan de lokale economie en het bewustzijn van de herkomst van ons voedsel. Door vraag naar authentieke en lokaal geproduceerde producten te koppelen aan bezoek, ontstaan nieuwe kansen voor korte(re) ketens en een sterkere verbinding tussen boeren, bewoners en bezoekers.

Nederland als innovatieleider

Op het innovatieplein laten Nederlandse boeren en producenten zien hoe zij met innovatieve technieken en duurzame praktijken werken aan een toekomstbestendige landbouw. Bezoekers kunnen kennismaken met initiatieven op het gebied van circulaire landbouw, agro-ecologie en het verduurzamen van de voedselketen.

Nederland ontdekken

Naast de presentatie van streekproducten biedt het innovatieplein ook inspiratie voor een bezoek aan Nederland. Bezoekers kunnen online meer informatie vinden over de diverse landschappen, steden en dorpen, en ontdekken welke unieke ervaringen ons land te bieden heeft.

Met de opening van het innovatieplein ‘Land of Future Food’ onderstreept Nederland zijn positie als innovatieve en duurzame landbouwnatie. Het plein is een uitnodiging voor bezoekers van over de hele wereld om de schoonheid en diversiteit van het Nederlandse landschap te ontdekken en te genieten van de smaakvolle producten die ons land te bieden heeft.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, Duitsland, landbouw, agro toerisme, landelijk gebied

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    13/03/25
    Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
    Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    KLM migreert applicaties naar cloud
    Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
    12/03/25
    Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
    Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
    Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
    De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
    11/03/25
    Privium lounge open in Eindhoven Airport
    Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

    ||| Agenda |||

    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...