Geplaatst op: 21-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Foto: OAK/PiNCAMP

Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress. PiNCAMP is het campingportal van ADAC, ANWB en TCS.

Een internationale commissie van tien campingexperts had eerder de winnaars en genomineerden van de PiNCAMP Awards geselecteerd uit honderden nominaties uit de campingindustrie. Uwe Frers, Managing Director van PiNCAMP, benadrukte het belang van de PiNCAMP Awards voor de campingindustrie: "Deze prijs is net zo belangrijk voor de campingindustrie als de Oscars voor de filmindustrie. Met de PiNCAMP Awards eren we de trendsetters van de Europese campingindustrie.” De genomineerde campings strijden in de categorieën ‘Sustainability and Environmental Awareness’, ‘Innovation and Progress’, ‘Demographic Change and Accessibility’, ‘Digitalization’, ‘Small Campsites’ and ‘Rental Accommodation’.

Young Talent: Nina Garvelink

De Young Talent Award erkent jongeren tot 35 jaar die uitblinken in de campingindustrie. Dit jaar gaat de Young Talent Award naar de manager van ‘Recreatieparc De Achterste Hoef’ in Nederland, Nina Garvelink. Toen ze begin twintig was, nam ze het familiebedrijf ‘De Achterste Hoef’ over. Samen met haar oom en haar broers en zussen ontwikkelde ze haar 4,5-sterren campingbedrijf tot een van de toonaangevende recreatieparken in Nederland en is ze sterk betrokken bij de opleiding en verdere educatie van medewerkers in de camping- en recreatiesector.

Welverdiend: Roger Pla opgenomen in de Hall of Fame

Het hoogtepunt van de prijsuitreiking was de opname van de Franse campingpionier Roger Pla in de Hall of Fame. In zijn lofrede eerde Uwe Frers de levenslange prestaties van Roger Pla en zijn diensten aan de ontwikkeling van het kampeertoerisme. Hij werd bijzonder geëerd voor zijn moedige beslissing om zijn camping Le Brasilia over te dragen aan een stichting ondanks aanbiedingen ter waarde van miljoenen, waardoor het bedrijf werd gered van overname door investeerders en de banen van de 150 medewerkers werden veiliggesteld.

De winnaar in de categorie ‘Sustainability and Environmental Awareness’: Sunêlia Les Sablons Camping, Frankrijk

De Sunêlia Les Sablons camping ligt tussen de pittoreske wijngaarden en de uitgestrekte aspergevelden van de Languedoc. En er wordt hier veel gedaan voor het duurzame gebruik van het milieu. Slechts enkele van een schijnbaar eindeloze reeks duurzame maatregelen: Energie- en waterbesparingsprogramma's, afvalbeheer, biodiversiteitsstroken tussen de staanplaatsen, een groot permacultuurgebied en een moestuin met een mini-boerderij die de campingrestaurants voorziet van producten.

Runners Up: Camping Lake Shkodra Resort, Albanië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Innovation and Progress’: Vakantiepark Beerze Bulten, Nederland

Bij Vakantiepark Beerze Bulten, nabij de Duits-Nederlandse grens, zijn online boekingen en online inchecken al lang vanzelfsprekend. Maar sinds 2024 is de camping ook futuristisch geworden. De Boshopper, een zeer vriendelijke en onvermoeibare metgezel, rijdt door het park en biedt gasten een drankje of een traktatie aan. De Boshopper is de eerste vakantie-robot in Nederland en staat altijd klaar met een glimlach, een vriendelijke stem en een gastvrije aanwezigheid - en maakt de vakantie van de gasten echt compleet.  Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Beerze Bulten: "Om het project te laten slagen hebben we de zelfrijdende verkoopwagen een naam gegeven en gecustomized. Ook hebben we de Boshopper geïntegreerd in de dagelijkse taken en werkzaamheden. Die sociale integratie en innovatie is nodig om robotisering te laten slagen. In het begin ging dat niet vanzelf, maar uiteindelijk waren zowel collega’s als gasten erg enthousiast over de Boshopper. Gasten zagen dat deze robot een aanvulling was op onze service. Het assortiment van de Boshopper was namelijk aanvullend op ons horeca- assortiment en hij reed rond buiten onze horecaopeningstijden. De huidige gasten waarderen dat enorm!’ 

Hagedoorn over innovatie op het park: "Om klaar te zijn voor de toekomst proberen we steeds weer opnieuw te innoveren en zaken efficiënter te organiseren op ons park, zonder dat het ten koste gaat van hospitality, wat in onze sector heel belangrijk blijft. De huidige generatie gasten op ons park is wel anders dan 10 jaar geleden, dus moeten we meebewegen met trends en vooruitgang. Ook in het licht van de huidige krappe arbeidsmarkt kan robotisering daar zeker iets in betekenen." 

Runners Up: Campingresort Mon Perin, Kroatië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Demographic Change and Accessibility’: Kurcamping Holmernhof Dreiquellenbad, Duitsland

Gelegen in de Beierse kuurstad Bad Griesbach, biedt het Dreiquellenbad bij Kurcamping Holmernhof een eersteklas thermale campingervaring. Met een thermale vitaliteitsoase, een natuurlijke zwemvijver en een uitgebreid wellnessprogramma is de camping ideaal voor ontspanningszoekers. Het therapie- en wellnesscentrum is erkend door alle zorgverzekeraars en werkt met hoogopgeleide therapeuten. Gasten vinden er ook barrièrevrije en rolstoeltoegankelijke ingangen, sanitaire voorzieningen en verhuuraccommodaties.

Runners Up: Ca'Pasquali Village, Italië en Campofelice Camping Village, Zwitserland

De winnaar in de categorie ‘Digitalization’: Camping Salatà / Campings in Girona, Spanje

Camping Salatà ligt in Roses, Catalonië en is samen met zijn partnercampings in de regio Girona een echte pionier op het gebied van digitalisering. 100% van hun inventaris kan online worden geboekt. Klanten kunnen volledig digitaal in- en uitchecken en betalen. Met Smart Data Management verzamelt en beheert Camping Salatà gegevens uit verschillende bronnen, waardoor de camping efficiënt kan opereren.

Runners Up: Henne Strand Resort, Denemarken en Camping & Glamping Szel?gówka, Polen

De winnaar in de categorie ‘Rental Accommodation’: La Rocca Camping Village, Italië

Wat wacht je bij La Rocca Camping Village aan het Gardameer? Een onvergetelijke ervaring omringd door olijfbomen in een buitengewone sfeer. La Rocca Camping Village presenteert de nieuwe en exclusieve Garda Bubble met uitzicht op het meer, de enige in zijn soort aan het Gardameer. De bubble bestaat uit drie onderling verbonden bubbelkamers met transparante panoramische koepels: woonruimte, slaapkamer met hemelbed, badkamer met douche, wastafel en toilet. Buiten biedt het alle comfort voor maximale ontspanning: tafel en stoelen, ligstoelen en een zwembad. Degenen die de voorkeur geven aan minder transparante accommodatie worden aangetrokken tot een van de luxe stacaravans, die niet ver weg op een heuvel hoog boven het Gardameer liggen. Hier kunnen gasten in volledige afzondering van hun verblijf genieten, ver weg van de drukte van het Gardameer.

Runners Up: Valmar Camping Lanterna, Kroatië en Recreatiepark TerSpegelt, Nederland

De winnaar in de categorie ‘Small Campsites’: Camping Quinta da Cerejeira, Portugal

Dit is een geweldige kleine camping in het landelijke Portugal, slechts 22 echt grote staanplaatsen, geweldige jonge eigenaren met oog voor detail, persoonlijk contact en waardevolle tips. De camping voelt als een tuin met veel fruitbomen en andere eetbare planten. Er zijn geweldige wandel- en fietsroutes en kaarten met suggesties voor allerlei excursies. Mensen komen voor 2 nachten en blijven hier 3 weken.

Runners Up: Purple Eye Estate Camp & Winery, Montenegro en Camping L'Heureux Hasard, Frankrijk

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, awards

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.