Geplaatst op: 21-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Foto: OAK/PiNCAMP

Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress. PiNCAMP is het campingportal van ADAC, ANWB en TCS.

Een internationale commissie van tien campingexperts had eerder de winnaars en genomineerden van de PiNCAMP Awards geselecteerd uit honderden nominaties uit de campingindustrie. Uwe Frers, Managing Director van PiNCAMP, benadrukte het belang van de PiNCAMP Awards voor de campingindustrie: "Deze prijs is net zo belangrijk voor de campingindustrie als de Oscars voor de filmindustrie. Met de PiNCAMP Awards eren we de trendsetters van de Europese campingindustrie.” De genomineerde campings strijden in de categorieën ‘Sustainability and Environmental Awareness’, ‘Innovation and Progress’, ‘Demographic Change and Accessibility’, ‘Digitalization’, ‘Small Campsites’ and ‘Rental Accommodation’.

Young Talent: Nina Garvelink

De Young Talent Award erkent jongeren tot 35 jaar die uitblinken in de campingindustrie. Dit jaar gaat de Young Talent Award naar de manager van ‘Recreatieparc De Achterste Hoef’ in Nederland, Nina Garvelink. Toen ze begin twintig was, nam ze het familiebedrijf ‘De Achterste Hoef’ over. Samen met haar oom en haar broers en zussen ontwikkelde ze haar 4,5-sterren campingbedrijf tot een van de toonaangevende recreatieparken in Nederland en is ze sterk betrokken bij de opleiding en verdere educatie van medewerkers in de camping- en recreatiesector.

Welverdiend: Roger Pla opgenomen in de Hall of Fame

Het hoogtepunt van de prijsuitreiking was de opname van de Franse campingpionier Roger Pla in de Hall of Fame. In zijn lofrede eerde Uwe Frers de levenslange prestaties van Roger Pla en zijn diensten aan de ontwikkeling van het kampeertoerisme. Hij werd bijzonder geëerd voor zijn moedige beslissing om zijn camping Le Brasilia over te dragen aan een stichting ondanks aanbiedingen ter waarde van miljoenen, waardoor het bedrijf werd gered van overname door investeerders en de banen van de 150 medewerkers werden veiliggesteld.

De winnaar in de categorie ‘Sustainability and Environmental Awareness’: Sunêlia Les Sablons Camping, Frankrijk

De Sunêlia Les Sablons camping ligt tussen de pittoreske wijngaarden en de uitgestrekte aspergevelden van de Languedoc. En er wordt hier veel gedaan voor het duurzame gebruik van het milieu. Slechts enkele van een schijnbaar eindeloze reeks duurzame maatregelen: Energie- en waterbesparingsprogramma's, afvalbeheer, biodiversiteitsstroken tussen de staanplaatsen, een groot permacultuurgebied en een moestuin met een mini-boerderij die de campingrestaurants voorziet van producten.

Runners Up: Camping Lake Shkodra Resort, Albanië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Innovation and Progress’: Vakantiepark Beerze Bulten, Nederland

Bij Vakantiepark Beerze Bulten, nabij de Duits-Nederlandse grens, zijn online boekingen en online inchecken al lang vanzelfsprekend. Maar sinds 2024 is de camping ook futuristisch geworden. De Boshopper, een zeer vriendelijke en onvermoeibare metgezel, rijdt door het park en biedt gasten een drankje of een traktatie aan. De Boshopper is de eerste vakantie-robot in Nederland en staat altijd klaar met een glimlach, een vriendelijke stem en een gastvrije aanwezigheid - en maakt de vakantie van de gasten echt compleet.  Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Beerze Bulten: "Om het project te laten slagen hebben we de zelfrijdende verkoopwagen een naam gegeven en gecustomized. Ook hebben we de Boshopper geïntegreerd in de dagelijkse taken en werkzaamheden. Die sociale integratie en innovatie is nodig om robotisering te laten slagen. In het begin ging dat niet vanzelf, maar uiteindelijk waren zowel collega’s als gasten erg enthousiast over de Boshopper. Gasten zagen dat deze robot een aanvulling was op onze service. Het assortiment van de Boshopper was namelijk aanvullend op ons horeca- assortiment en hij reed rond buiten onze horecaopeningstijden. De huidige gasten waarderen dat enorm!’ 

Hagedoorn over innovatie op het park: "Om klaar te zijn voor de toekomst proberen we steeds weer opnieuw te innoveren en zaken efficiënter te organiseren op ons park, zonder dat het ten koste gaat van hospitality, wat in onze sector heel belangrijk blijft. De huidige generatie gasten op ons park is wel anders dan 10 jaar geleden, dus moeten we meebewegen met trends en vooruitgang. Ook in het licht van de huidige krappe arbeidsmarkt kan robotisering daar zeker iets in betekenen." 

Runners Up: Campingresort Mon Perin, Kroatië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Demographic Change and Accessibility’: Kurcamping Holmernhof Dreiquellenbad, Duitsland

Gelegen in de Beierse kuurstad Bad Griesbach, biedt het Dreiquellenbad bij Kurcamping Holmernhof een eersteklas thermale campingervaring. Met een thermale vitaliteitsoase, een natuurlijke zwemvijver en een uitgebreid wellnessprogramma is de camping ideaal voor ontspanningszoekers. Het therapie- en wellnesscentrum is erkend door alle zorgverzekeraars en werkt met hoogopgeleide therapeuten. Gasten vinden er ook barrièrevrije en rolstoeltoegankelijke ingangen, sanitaire voorzieningen en verhuuraccommodaties.

Runners Up: Ca'Pasquali Village, Italië en Campofelice Camping Village, Zwitserland

De winnaar in de categorie ‘Digitalization’: Camping Salatà / Campings in Girona, Spanje

Camping Salatà ligt in Roses, Catalonië en is samen met zijn partnercampings in de regio Girona een echte pionier op het gebied van digitalisering. 100% van hun inventaris kan online worden geboekt. Klanten kunnen volledig digitaal in- en uitchecken en betalen. Met Smart Data Management verzamelt en beheert Camping Salatà gegevens uit verschillende bronnen, waardoor de camping efficiënt kan opereren.

Runners Up: Henne Strand Resort, Denemarken en Camping & Glamping Szel?gówka, Polen

De winnaar in de categorie ‘Rental Accommodation’: La Rocca Camping Village, Italië

Wat wacht je bij La Rocca Camping Village aan het Gardameer? Een onvergetelijke ervaring omringd door olijfbomen in een buitengewone sfeer. La Rocca Camping Village presenteert de nieuwe en exclusieve Garda Bubble met uitzicht op het meer, de enige in zijn soort aan het Gardameer. De bubble bestaat uit drie onderling verbonden bubbelkamers met transparante panoramische koepels: woonruimte, slaapkamer met hemelbed, badkamer met douche, wastafel en toilet. Buiten biedt het alle comfort voor maximale ontspanning: tafel en stoelen, ligstoelen en een zwembad. Degenen die de voorkeur geven aan minder transparante accommodatie worden aangetrokken tot een van de luxe stacaravans, die niet ver weg op een heuvel hoog boven het Gardameer liggen. Hier kunnen gasten in volledige afzondering van hun verblijf genieten, ver weg van de drukte van het Gardameer.

Runners Up: Valmar Camping Lanterna, Kroatië en Recreatiepark TerSpegelt, Nederland

De winnaar in de categorie ‘Small Campsites’: Camping Quinta da Cerejeira, Portugal

Dit is een geweldige kleine camping in het landelijke Portugal, slechts 22 echt grote staanplaatsen, geweldige jonge eigenaren met oog voor detail, persoonlijk contact en waardevolle tips. De camping voelt als een tuin met veel fruitbomen en andere eetbare planten. Er zijn geweldige wandel- en fietsroutes en kaarten met suggesties voor allerlei excursies. Mensen komen voor 2 nachten en blijven hier 3 weken.

Runners Up: Purple Eye Estate Camp & Winery, Montenegro en Camping L'Heureux Hasard, Frankrijk

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, awards

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...