easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
Het financiële resultaat van easyJet in het eerste kwartaal van het boekjaar 2024-2025 (oktober-december) is aanzienlijk verbeterd dankzij de aanhoudende vraag naar het netwerk van primaire luchthavens en pakketreizen.
Verlies sterk teruggelopen
easyJet heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025 een verlies voor belastingen van £61 miljoen geboekt, een verbetering van £65 miljoen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal passagiers steeg met 7% naar 21,2 miljoen, terwijl het aantal beschikbare stoelkilometers (ASK) met 11% toenam. De opbrengst per beschikbare stoelkilometer (RASK) bleef gelijk, en de kosten per beschikbare stoelkilometer exclusief brandstof (CASK ex. fuel) bleven stabiel, terwijl de totale Cost per Available Seat Kilometer (CASK) met 4% afnam door een daling van de brandstofkosten.
Verwachtingen voor 2025
easyJet holidays leverde in het eerste kwartaal een winst van £43 miljoen op, een stijging van £12 miljoen ten opzichte van vorig jaar. De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn positief, met een verwachte groei van het aantal beschikbare stoelkilometers (ASK) van 8% en een klantgroei van 25% voor easyJet holidays. Voor het tweede kwartaal is inmiddels 45% van het aanbod verkocht.
CEO Kenton Jarvis benadrukte de sterke vraag naar vluchten en vakanties, met een miljoen meer geboekte klanten voor de zomer van 2025. Hij bevestigde het vertrouwen in het behalen van het middellangetermijndoel van meer dan £1 miljard winst vóór belastingen.