Geplaatst op: 24-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Foto: 123RF

Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.

AI wordt niet alleen gezien als een middel om operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook als een technologie die de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector verandert. Voorbeelden hiervan zijn gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.

Ethische en technologische overwegingen

Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion, benadrukt: "AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?"

Praktische richtlijnen voor AI-gebruik

Binnen de toerismesector was er al langer vraag naar praktische richtlijnen voor het verantwoord en effectief gebruik van AI. Het nieuwe rapport biedt concrete aanbevelingen, zoals geautomatiseerde klantenservice via chatbots en voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.

Samenwerking en best practices

De samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion benadrukt de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector behouden blijven, terwijl risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog worden verloren. Het rapport beschrijft ook best practices die praktische inzichten bieden voor bedrijven en overheden over het effectieve gebruik van AI in de toerismesector.

Link: https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284426065
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, technologie, artificial intelligence, AI

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
28/11/25
Exclusief voor leden
Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
05/11/25
Jonge arbeidsmarkt toeristische sector
In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
23/10/25
Exclusief voor leden
33% Nederlandse jongeren heeft nog nooit een reisverzekering afgesloten
Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
23/10/25
Exclusief voor leden
Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.