Geplaatst op: 24-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Foto: 123RF

Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.

AI wordt niet alleen gezien als een middel om operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook als een technologie die de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector verandert. Voorbeelden hiervan zijn gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.

Ethische en technologische overwegingen

Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion, benadrukt: "AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?"

Praktische richtlijnen voor AI-gebruik

Binnen de toerismesector was er al langer vraag naar praktische richtlijnen voor het verantwoord en effectief gebruik van AI. Het nieuwe rapport biedt concrete aanbevelingen, zoals geautomatiseerde klantenservice via chatbots en voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.

Samenwerking en best practices

De samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion benadrukt de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector behouden blijven, terwijl risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog worden verloren. Het rapport beschrijft ook best practices die praktische inzichten bieden voor bedrijven en overheden over het effectieve gebruik van AI in de toerismesector.

Link: https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284426065
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, technologie, artificial intelligence, AI

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.