Geplaatst op: 28-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies
Foto: 123RF

In 2023 hebben Nederlanders ongeveer 2,5 miljard recreatieve trips ondernomen, waarvan driekwart binnen de eigen gemeente plaatsvond. Deze lokale trips dragen echter slechts 10,9% bij aan de totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit. De overige 25% van de trips, die buiten de eigen gemeente plaatsvinden, zijn verantwoordelijk voor maar liefst 89,1% van de uitstoot. In totaal veroorzaakt recreatieve mobiliteit in Nederland 3,3 Mt CO2. Nederland stoot in totaal 143 Mt CO2 uit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op basis van het nieuwe Nederlands Vrijetijdsonderszoek hebben de onderzoekers berekend hoe de CO2-uitstoot van recreatieve reizen door de inwoners van Nederland eruitziet, voor verschillende recreatieve bestemmingen en reizigers(doel)groepen.

Auto's domineren uitstoot

De auto is het meest gebruikte vervoermiddel voor recreatieve trips buiten de eigen gemeente en is verantwoordelijk voor 85,5% van de totale CO2-uitstoot. Hoewel slechts 25,5% van de trips met de auto wordt gemaakt, zijn de afstanden relatief groot (gemiddeld 47,6 km) en de uitstoot per persoon per trip hoog (4,4 kg CO2-equivalent). Andere vervoermiddelen zoals de trein, motor en touringcar worden minder vaak gebruikt, maar dragen ook bij aan de uitstoot, zij het in mindere mate.

Activiteiten met hoge uitstoot

Op basis van activiteitencluster komt ruim de helft van de trips uit ‘Routegebonden’, maar doordat hier veel de fiets of voet als vervoer wordt gebruikt is het aandeel in de totale uitstoot beperkt. Uitgaan, cultuur en winkelen voor plezier zijn de activiteitenclusters met de hoogste CO2-uitstoot. Uitgaan alleen al is goed voor 30,6% van de totale uitstoot, mede door de grotere afstanden (gemiddeld 39,9 km) en het hoge autogebruik (38,9%). Ook cultuur (40,8% autogebruik, 54,3 km) en bezoek aan attractieparken (52,5% autogebruik, 47,7 km) dragen aanzienlijk bij aan de uitstoot.

Reisgezelschap en uitstoot

Recreatieve trips worden vaak alleen ondernomen (40,2%), wat resulteert door weinig autogebruik en een kleine afgelegde afstand in een relatief lage uitstoot per persoon per trip (0,7 kg CO2-equivalent). Trips met een partner (23,3%) hebben een hogere uitstoot (1,7 kg CO2-equivalent) en dragen 30,8% bij aan de totale uitstoot. Grotere groepen, zoals gezinnen met oudere kinderen en andere familieleden, hebben ook een hogere uitstoot per persoon per trip door de grotere afstanden en het frequente autogebruik.

Leeftijd en opleidingsniveau

De leeftijdsgroep 40-64 jaar onderneemt de meeste recreatieve trips (40,4%) en heeft de hoogste gemiddelde uitstoot per trip (1,4 kg CO2-equivalent). Hoogopgeleiden maken meer recreatieve trips en reizen verder dan laagopgeleiden, wat resulteert in een grotere totale uitstoot (43,7% van de totale uitstoot).

Internationale trips

Hoewel internationale recreatieve trips slechts 1,67% van alle trips uitmaken, dragen ze aanzienlijk bij aan de totale uitstoot. Duitsland en België zijn de populairste bestemmingen, met trips naar Duitsland als grootste uitstoter door de langere afstanden (gemiddeld 415,9 km) en hogere uitstoot per trip (28,5 kg CO2-equivalent).

Conclusie

De totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit in Nederland in 2023 bedraagt 3,3 miljoen ton. De uitstoot wordt voornamelijk bepaald door de afstand en het gebruik van de auto. Sociaal-demografische factoren spelen een minder bepalende rol. Het verminderen van de uitstoot kan worden bereikt door het stimuleren van lokaal recreëren en het gebruik van duurzamere vervoermiddelen.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/11/30/co2-uitstoot-recreatieve-mobiliteit-in-nederland-in-2023
Trefwoorden: duurzaam toerisme, dagrecreatie, dagtochten, vrije tijd. uitstoot

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.