Geplaatst op: 28-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies

CO2-uitstoot recreatieve mobiliteit in Nederland: de belangrijkste conclusies
Foto: 123RF

In 2023 hebben Nederlanders ongeveer 2,5 miljard recreatieve trips ondernomen, waarvan driekwart binnen de eigen gemeente plaatsvond. Deze lokale trips dragen echter slechts 10,9% bij aan de totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit. De overige 25% van de trips, die buiten de eigen gemeente plaatsvinden, zijn verantwoordelijk voor maar liefst 89,1% van de uitstoot. In totaal veroorzaakt recreatieve mobiliteit in Nederland 3,3 Mt CO2. Nederland stoot in totaal 143 Mt CO2 uit.

Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op basis van het nieuwe Nederlands Vrijetijdsonderszoek hebben de onderzoekers berekend hoe de CO2-uitstoot van recreatieve reizen door de inwoners van Nederland eruitziet, voor verschillende recreatieve bestemmingen en reizigers(doel)groepen.

Auto's domineren uitstoot

De auto is het meest gebruikte vervoermiddel voor recreatieve trips buiten de eigen gemeente en is verantwoordelijk voor 85,5% van de totale CO2-uitstoot. Hoewel slechts 25,5% van de trips met de auto wordt gemaakt, zijn de afstanden relatief groot (gemiddeld 47,6 km) en de uitstoot per persoon per trip hoog (4,4 kg CO2-equivalent). Andere vervoermiddelen zoals de trein, motor en touringcar worden minder vaak gebruikt, maar dragen ook bij aan de uitstoot, zij het in mindere mate.

Activiteiten met hoge uitstoot

Op basis van activiteitencluster komt ruim de helft van de trips uit ‘Routegebonden’, maar doordat hier veel de fiets of voet als vervoer wordt gebruikt is het aandeel in de totale uitstoot beperkt. Uitgaan, cultuur en winkelen voor plezier zijn de activiteitenclusters met de hoogste CO2-uitstoot. Uitgaan alleen al is goed voor 30,6% van de totale uitstoot, mede door de grotere afstanden (gemiddeld 39,9 km) en het hoge autogebruik (38,9%). Ook cultuur (40,8% autogebruik, 54,3 km) en bezoek aan attractieparken (52,5% autogebruik, 47,7 km) dragen aanzienlijk bij aan de uitstoot.

Reisgezelschap en uitstoot

Recreatieve trips worden vaak alleen ondernomen (40,2%), wat resulteert door weinig autogebruik en een kleine afgelegde afstand in een relatief lage uitstoot per persoon per trip (0,7 kg CO2-equivalent). Trips met een partner (23,3%) hebben een hogere uitstoot (1,7 kg CO2-equivalent) en dragen 30,8% bij aan de totale uitstoot. Grotere groepen, zoals gezinnen met oudere kinderen en andere familieleden, hebben ook een hogere uitstoot per persoon per trip door de grotere afstanden en het frequente autogebruik.

Leeftijd en opleidingsniveau

De leeftijdsgroep 40-64 jaar onderneemt de meeste recreatieve trips (40,4%) en heeft de hoogste gemiddelde uitstoot per trip (1,4 kg CO2-equivalent). Hoogopgeleiden maken meer recreatieve trips en reizen verder dan laagopgeleiden, wat resulteert in een grotere totale uitstoot (43,7% van de totale uitstoot).

Internationale trips

Hoewel internationale recreatieve trips slechts 1,67% van alle trips uitmaken, dragen ze aanzienlijk bij aan de totale uitstoot. Duitsland en België zijn de populairste bestemmingen, met trips naar Duitsland als grootste uitstoter door de langere afstanden (gemiddeld 415,9 km) en hogere uitstoot per trip (28,5 kg CO2-equivalent).

Conclusie

De totale CO2-uitstoot van recreatieve mobiliteit in Nederland in 2023 bedraagt 3,3 miljoen ton. De uitstoot wordt voornamelijk bepaald door de afstand en het gebruik van de auto. Sociaal-demografische factoren spelen een minder bepalende rol. Het verminderen van de uitstoot kan worden bereikt door het stimuleren van lokaal recreëren en het gebruik van duurzamere vervoermiddelen.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/11/30/co2-uitstoot-recreatieve-mobiliteit-in-nederland-in-2023
Trefwoorden: duurzaam toerisme, dagrecreatie, dagtochten, vrije tijd. uitstoot

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...