Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025. Het thema van het congres is Toerisme in Transformatie: Business as Unusual. De congresorganisatie maakt vandaag de drie internationale keynotes bekend: Dr. Willy Legrand, Stanislav Ivanov en Ramon Vullings.

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is een jaarlijks congres dat NRIT samen met de opleidingen Tourism Management Breda University of Applied Sciences, Inholland University of Applied Sciences, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, Saxion University of Applied Sciences met ondersteuning van ANVR, Reiswerk en Destinatie Nederland.

Thema: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

De toeristische sector bevindt zich op een kruispunt. De traditionele manier van reizen is niet langer houdbaar. Klimaatverandering, digitalisering en sociale onrust dwingen ons om na te denken over een nieuwe toekomst voor toerisme. Dat vraagt om andere businessmodellen, een innovatieve aanpak van de arbeidsmarkt, een betere relatie met bestemmingen en een transformatie van de toeristische mobiliteit. Met een bloeiende toeristische sector is nu het moment voor een nieuwe koers: Business as Unusual. Die toekomst verkennen we rond drie subthema’s die ook centraal staan in het Landelijk Opleidingsprofiel van de opleidingen Tourism Management:

  • Toekomstbestendige (reis)bestemmingen
  • Brede welvaart door toerisme
  • Toeristische mobiliteit
  • Keynotes

    We hebben dit jaar maar liefst twee internationale keynotes naar Nederland gehaald en sluiten af met een cross-industry expert.

    Prof. Dr. Willy Legrand, IU International University of Applied Sciences, Duitsland met Tourism Sympoiesis and Surprising Transformations

    Voor sommigen leidt transactie-gebaseerd toerisme tot een doodlopende weg, maar voor anderen blijft het de enige haalbare manier om economische waarde te genereren. Maar wat als we deze binaire opvattingen helemaal verkeerd hebben? In de keynote van Willy Legrand onderzoeken we hoe collectieve creativiteit en samenwerkingsdynamiek het toerisme kan omvormen tot een regeneratieve kracht.

    Stanislav Ivanov, Zangador Research Institute & Varna University of Management, Bulgarije met Robots, AI and the changing skills requirements in tourism and hospitality

    De presentatie van Stanislav Ivanov richt zich op hoe nieuwe technologieën (met name robotica en AI) de vaardigheden van werknemers in de toerisme- en horecasector veranderen. We bespreken de creatie van nieuwe functieprofielen en de veranderingen in de bestaande functies, die de technologische vooruitgang van toerisme- en horecabedrijven vereist.

    Ramon Vullings, cross-industry expert, België met Great Travellers Mix & Match

    Onze samenleving staat voor een aantal grote uitdagingen. Om deze op te lossen is cross-over samenwerking tussen silo’s en sectoren cruciaal. Voor het ontwerpen van deze samenwerkingen en het vinden van nieuwe oplossingen is een nieuwe discipline nodig: ‘sector overschrijdende innovatie’. In deze afsluitende keynote spreekt Ramon Vullings over het binnenhalen van de buitenwereld en waarom het remixen van ideeën over de sectoren heen een slimme strategie is in dit digitale tijdperk. 

    Change agents

    We gaan samen op weg naar regeneratief reizen met een volgende stap in duurzaamheid, digitalisering en toerisme in balans met onze bijdrage aan brede welvaart op bestemmingen. Die transformatie naar regeneratief reizen vraagt om zogenaamde change agents die het voortouw moeten nemen. Op het Trendcongres smeden we een coalition of the willing en brengen we alle (toekomstige) change agents bij elkaar. Samen maken we toerisme: Business as Unusual.

    Locatie en informatie

    Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025 wordt gehouden op de campus van de Breda University of Applied Sciences. Meer informatie op www.toerismecongres.nl.

    Trefwoorden: toerisme, leisure, vrije tijd, onderzoek, onderwijs, kennisontwikkeling, transformatie, congressen

    CELTH





    ||| Nieuws |||

    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    03/03/25
    Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
    Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
    14/02/25
    Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
    Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
    11/02/25
    DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
    Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
    07/02/25
    Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
    Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
    24/01/25
    Marketing Groningen maakt camperroute
    Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
    16/01/25
    Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
    Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
    08/01/25
    Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
    Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.