Geplaatst op: 07-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

45ste editie van Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen

45ste editie van Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen

Deze week is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen. De 45ste editie van dit rapport van NRIT, CELTH en NBTC biedt een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd. In de online omgeving is alle content uit het Trendrapport, inclusief de data achter de meer dan 250 grafieken, beschikbaar.

Toerisme in een veranderende wereld

Ondanks de grote uitdagingen heeft de sector zich opmerkelijk snel van de pandemie hersteld en worden records aan de lopende band gebroken. Tegelijkertijd staat de toeristisch-recreatieve sector wereldwijd voor een grote transformatie. We moeten veel duurzamer gaan opereren, waarbij we de consument qua beleving een gelijkwaardig product blijven aanbieden en in een competitief werkveld voor een toekomstbestendig businessmodel moeten zorgen.

Die transformatie vindt bovendien plaats in een onrustige wereld met grote geopolitieke spanningen, onzekerheden bij consumenten en een ongekend snelle klimaatverandering die toeristische bestemmingen nu al raakt. Toerisme in transformatie is overigens ook het thema van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd dat NRIT op 20 maart samen met de Management Tourism opleidingen van de hogescholen in Breda organiseert.

Brede scope

In het Trendrapport vindt u gedetailleerde analyses van demografische veranderingen, economische prestaties, consumentengedrag en technologische innovaties die de sector vormgeven. We belichten de groeiende rol van duurzaamheid en de noodzaak om onze impact op het milieu te minimaliseren. Daarnaast besteden we aandacht aan de veranderende voorkeuren van reizigers en het functioneren van de diverse domeinen daarin.

Het Trendrapport, valt net als voorgaande jaren, uiteen in drie delen. In het eerste deel, ‘Omgevingsfactoren’, behandelen we ontwikkelingen in de wereld, Europa en Nederland. We leggen de focus op demografie, economie, sociaal-cultureel, technologie, duurzaamheid en toeristische ontwikkelingen. In deel twee, ‘Domeinen’, komen de vijf grootste branches in toerisme aan de orde: horeca, verblijfsrecreatie, dagattracties, reisbranche & luchtvaart en sport & actieve recreatie. In het laatste deel, Capita Selecta, tien artikelen rond actuele thema’s in de sector, die auteurs van CELTH en andere onderzoeksclusters hebben geschreven.

Toptrends

Het Trendrapport omvat maar liefst 384 pagina’s die online in 193 thematische artikelen worden gepresenteerd. Elk hoofdstuk begint met een supercompacte samenvatting in hoofdpunten. Hieronder uit die meer dan 100 hoofdpunten een top 10.

  1. Toerisme draagt voor bijna een tiende bij aan de wereldwijde economie.
  2. Europa krijgt steeds meer te maken met de gevolgen van de klimaatcrisis.
  3. Inwoners van de Europese Unie hebben samen meer dan een miljard vakanties gerealiseerd, meer dan voor de pandemie.
  4. In Nederland is de sector goed voor 105 miljard euro aan toeristische bestedingen, een record.
  5. Veruit de meeste Nederlanders zijn gelukkig en tevreden met de hoeveelheid vrije tijd en ondernemen jaarlijks 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis.
  6. De Nederlandse hotelmarkt is sterk hersteld met hoge kamerprijzen en een prima bezetting
  7. De verblijfsrecreatieve sector is meer dan hersteld van de pandemie en heeft de groei van de binnenlandse markt mooi vastgehouden.
  8. Nederlanders brengen veruit de meeste buitenlandse vakanties in Europa door waarbij de zomerstrandvakantie favoriet is.
  9. Nederlandse attractieparken en dierentuinen zitten qua bezoek alweer boven het niveau van 2019. De Efteling blijft de grootste maar Safaripark Beekse Bergen groeit fors.
  10. Nederland heeft in totaal 153.419 kilometer fietsinfrastructuur en 43.300 kilometer gemarkeerde wandelpaden.

Bestellen

Een exemplaar van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd, inclusief online toegang, is eenvoudig via de store te bestellen. Een abonnement is voordelig en zorgt ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, leisure, vrije tijd, attractieparken, dierentuinen, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, demografie, economie, sociaal cultureel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche vakanties, sport

CELTH





||| Nieuws |||

10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...