Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

HZ Kenniscentrum Kusttoerisme experimenteert

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft op basis van GPS-data het druktebeeld over elf verschillende locaties in Zeeland geanalyseerd. Ze doen in het rapport ‘Druktebeeld Zeeland, 2023-2024’ verslag van de onderzoeksmethode en de resultaten. De in Zeeland gevolgde aanpak biedt toerismeprofessionals, met name bestemmingsmanagers, waardevolle inzichten om data-gedreven beslissingen te nemen.

Voor het onderzoek is data verzameld via smartphone applicaties van gebruikers die toestemming hebben gegeven hun locatiegegevens te delen. Dataleverancier Resono schat aan de hand van deze data, afkomstig van ongeveer 1,8 miljoen appgebruikers, het aantal bezoekers op afgebakende locaties door middel van een statistisch model. De data omvat informatie over het totaal aantal bezoeken, unieke bezoekers en terugkerende bezoekers. Voor het onderzoek zijn elf afgebakende locaties in Zeeland geselecteerd, waaronder stads- en dorpscentra, natuurgebieden en stranden.

ZeelandOnderzoeksgebieden

Privacy

Bij zowel de dataverzameling door Resono als de analyse en de verwerking hiervan door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme speelt de privacywetgeving een uiterst belangrijke rol. Aan Resono is in 2021 het Privacy Verified certificaat toegekend, waarvoor onafhankelijke juristen alle facetten van de werkwijzen en methodieken van dataverzameling, dataverwerking, alle overeenkomsten en privacyverklaringen hebben doorgelicht en hebben bepaald dat deze volledig voldoen aan de Nederlandse AVG en Europese GDPR wet- en regelgeving.

Waarde voor bestemmingen

De GPS-data geeft kwantitatief inzicht in drukte en bezoekersaantallen, waarmee stakeholders beter inzicht krijgen voor duurzaam bestemmingsmanagement en strategische doeleinden. Uit de resultaten blijkt dat er duidelijke seizoensinvloeden zijn en dat er verschillen bestaan tussen de diverse locaties. Zo blijkt dat stads- en dorpscentra over het algemeen het hoogste aantal unieke bezoekers per week aantrekken, terwijl stranden een meer volatiel druktepatroon laten zien. Ook zijn er regionale verschillen in seizoenspatronen tussen de verschillende kustregio's waargenomen.

ZeelandBezoek

Conclusie

Het onderzoek maakt duidelijk dat GPS-data een waardevolle bron kan zijn voor het in kaart brengen van druktepatronen en bezoekersaantallen. Dankzij de inzichten kunnen bestuurders, beleidsmakers en ondernemers beter geïnformeerde beslissingen nemen over bijvoorbeeld de spreiding van toerisme en investeringen in voorzieningen. Wel is het belangrijk om te benadrukken dat de data een schatting is en geen werkelijke meting

Trefwoorden: onderzoek, bestemmingen, data, Zeeland, onderzoeksmethoden, toerisme, recreatie, bezoekers, beleid, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.
18/04/25
Recreatiebranche loopt voorop in uitwerking Stagepact
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven hebben op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het verbeteren van stages.
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...