Geplaatst op: 10-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities

Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Foto: NOC*NSF.
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.

Deze steden zetten hun regio op de kaart als sportieve hotspots en inspireren jong en oud om te bewegen en plezier te hebben. Voor de host cities is het een eer om als podium te dienen voor dit sportieve spektakel.

Maak kennis met de host cities:
Leeuwarden: Een sportieve hotspot waar sportplezier centraal staat. De aftrap van het nieuwe uitvoeringsplan sport en bewegen 2025/2026 vindt plaats tijdens de Nationale Sportweek. "We zijn ontzettend trots om als host city bij te dragen aan dit landelijk sportevenement," benadrukt wethouder Gijs Jacobse. "Sporten is goed voor de gezondheid, het helpt om fit te blijven en je goed te voelen. Ook zorgt het ervoor dat mensen elkaar ontmoeten en samen leuke dingen doen. Dit benadrukt de landelijke sportweek!" 

Bunschoten: Een hechte en actieve gemeenschap, bekend om haar rijke geschiedenis, cultuur en sportieve betrokkenheid. Dit jaar zet de gemeente extra in op sport voor senioren, zodat iedereen in beweging blijft. "Doe mee in september en beleef het zelf!" voegt wethouder Peter van Asselt toe.

Zoetermeer: Een stad met een sterke focus op sport en bewegen als middel om inwoners te verbinden, inspireren en activeren. De Nationale Sportweek biedt een unieke kans om inwoners kennis te laten maken met sport en een actieve leefstijl te stimuleren. "Ik ben natuurlijk enorm trots dat onze stad – Zoetermeer - is gekozen als host city van de Nationale Sportweek," aldus wethouder Ronald Weerwag. "Sport verbindt en brengt mensen in beweging. De veelzijdige sportverenigingen en sportaanbieders spelen hier samen met de buurtsportcoaches van Zoetermeer een belangrijke rol in: zij maken sport toegankelijk voor iedereen, van jong tot oud. Ik kijk uit naar een feestelijke week in september!"

Westland: Een groene en ondernemende gemeente met een sterke tuinbouwsector. De inwoners zijn betrokken, werken graag samen en hebben een actieve levensstijl. Sport speelt een belangrijke rol in de sociale samenhang van de gemeente. "In de Nationale Sportweek geven we sporten en bewegen nog meer aandacht. Dit draagt bij aan een goede gezondheid en heeft natuurlijk ook een belangrijke sociale functie. Tijdens andere sportevenementen heeft Westland laten zien wat we samen kunnen bereiken. Sport verbindt, inspireert en brengt mensen in beweging. Deze energie nemen we mee als Host City van de Nationale Sportweek!"

Helmond: Een vooruitstrevende gemeente waar sport en bewegen voor iedereen toegankelijk wordt gemaakt door een breed aanbod, waardevolle samenwerkingen en innovatieve programma’s. Hier staat onder andere de nieuwe Campus De Braak centraal in de ontwikkelingen. "Wij geloven in de kracht van onze innovatieve en creatieve aanpak binnen sport en beweging," aldus de gemeente Helmond. "We lopen vaak voorop in landelijke ontwikkelingen met initiatieven zoals het sport- en beweegloket, Ketenaanpak Valpreventie en Clubkadercoaching. We hopen met de Nationale Sportweek de sport- en beweegdeelname een boost te geven en nog meer impact te maken."

Topics:Beleid, Sport
Trefwoorden: sport, city marketing

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...